Discussie Rail en Logistiek congres

Spoorgoederenvervoer groeit met minstens 10 procent in 2014

Het spoorgoederenvervoer in Europa zal in 2014 met minstens tien procent groeien. Dat verwachten CEO Karl Michael Mohnsen van TX logistik, CEO Frank Schuhholz van ERS Railways en CEO Johan Gemels van NMBS Logistics. Zij spraken deze verwachting dinsdag uit tijdens het Rail en Logistiek congres in Rotterdam.

Directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer is verheugd over de positieve geluiden uit de branche. “De cijfers van ProRail gaven me al een idee dat er al een lichte stijging voor het spoorgoederenvervoer aan zat te komen, maar de uitspraken van deze topmannen geven een nog positiever beeld.”

Oplossing

Gerard Troche van het Directoraat Generaal Move, Europese Commissie, gaf een presentatie over Europese spoorcorridors. Hij erkende dat de aanleg van het Duitse deel van de Betuweroute, ook wel ‘derde spoor’ genoemd, problemen gaat opleveren. Troche vindt dat de Nederlandse overheid verantwoordelijk is voor het vinden van een uiteindelijke oplossing voor het continueren van het vervoer door Nederland, ook tijdens de werkzaamheden in Duitsland. De Nederlandse overheid kan de verantwoordelijkheid voor het vinden van oplossingen niet alleen bij de spoorgoederenvervoerders neerleggen, meent Troche.

De Tweede Kamer heeft dinsdag besloten dat er een onderzoek dient te komen naar de risico’s en overlast van het toenemende spoorgoederenvervoer in Gelderland, Brabant en Overijssel als gevolg van de aanleg van het Duitse deel van de spoorgoederenlijn. De Kamer wil dat Mansveld hiervan de veiligheidsrisico’s en overlast in kaart brengt. Toet: “Staatssecretaris Mansveld zegt een onderzoek te gaan starten. Dit gaat ons echter niet ver genoeg. De spoorsector en de Nederlandse overheid zullen samen voor oplossingen moeten zorgen. Het vervoer zal door Nederland door moeten blijven gaan; Dat is een Europese plicht, waar Troche ons van de week nog even fijntjes aan herinnerde.”

Derde spoor

Op dit moment wordt er gebouwd aan een derde spoor vanaf vanaf Oberhausen centraal station via Emmerich tot aan de grens tussen Duitsland en Nederland. De spoorlijn wordt 73 kilometer lang en wordt uitgerust met het Europese treinbeïnvloedingssysteem ECTS (European Train Control System).

 Daarnaast worden er over de volledige lengte van de spoorlijn geluidsschermen geplaatst.

Verder bleek er tijdens het congres onder de aanwezigen een sterke steun te zijn voor de Europese goederencorridors en bleek dat er grote behoefte bestaat voor meer Europese interoperabiliteit.

Lees ook:

Onderzoek naar risico’s alternatieve routes goederentreinen

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.