Betuweroute, goederenlijn

Onderzoek naar risico’s alternatieve routes goederentreinen

Er dient een onderzoek te komen naar de risico’s en overlast van het toenemende spoorgoederenvervoer in Gelderland, Brabant en Overijssel. Daartoe heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen. Door werkzaamheden aan het Duitse deel van de Betuweroute kunnen er tussen 2015 en 2022 veel minder treinen van deze spoorgoederenlijn gebruikmaken. Dat betekent dat er meer goederentreinen over het reguliere spoor door de drie provincies gaan rijden. De Tweede Kamer wil dat Mansveld hiervan de veiligheidsrisico’s en overlast in kaart brengt.

Ook moet de staatssecretaris met gemeenten en provincies om tafel om te kijken hoe veiligheidsrisico’s en geluids- en trillingsoverlast kan worden beperkt. De Tweede Kamer stemde dinsdag in met de motie die door D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven was ingediend en mede was ondertekend door CDA-Kamerlid Sander de Rouwe. Het is de bedoeling dat Mansveld de Tweede Kamer in het najaar van 2014 informeert en met een pakket aan maatregelen komt.

Duitse deel

Na de realisatie van het Duitse deel van de Betuweroute kunnen er straks minstens twee keer zoveel goederentreinen over de Betuweroute rijden. Dat is goed nieuws voor de spoorgoederenvervoerders. Er wordt in totaal 1,5 miljard euro geïnvesteerd in de spoorwegverbinding van de Nederlandse grens tot het Ruhrgebied.

Het project betreft de aanleg van een derde spoor vanaf Oberhausen centraal station via Emmerich tot aan de grens tussen Duitsland en Nederland. De spoorlijn wordt 73 kilometer lang en wordt uitgerust met het Europese treinbeïnvloedingssysteem ECTS (European Train Control System).

 Daarnaast worden er over de volledige lengte van de spoorlijn geluidsschermen geplaatst.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Onderzoek naar risico’s alternatieve routes goederentreinen”

Henk-Jan Wormgoor|07.02.14|00:01

73 km in 7 jaar en 2 jaar gewoon verspillen is netto 8 km spoor per jaar!
Dat lijkt meer op boycotten door Duitsland van de vooruitgang (en boycotten van Rotterdam) dan op efficient en effectief RFC1 en RFC8 bevorderen. Europa moet aandringen op versnellen van deze procedure. Dit lijkt helemaal nergens op!
Nederland is niet geschikt voor allerlei omleidingen van goederentreinen over bestaand spoor tussen 2015 en 2022.

Thijmen van Iterson|07.02.14|08:49

Dit is al jaren het beleid van de Oosterburen, zij hebben geen belang bij een goede verbinding met Rotterdam. Van uit Brussel en Den Haag moet hier veel zwaarder op aangedrongen worden.
Zij zijn in staat op zeer korte termijn hoge snelheidslijnen te bouwen met tunnels, viaducten etc. en onteigeningen, procedures en dan dit stukje vrijwel vlak niet.
Dit lijkt meer op boycotten, nee het is gewoon boycotten, we motte da nie.

Ans van Duuren|27.03.14|11:53

Het lijkt inderdaad op boycotten van Duitsland. Wij moeten hier geen genoegen mee nemen. Wij moeten zo snel als mogelijk van de goederentreinen af over ons gewone spoor. Dit geeft zoveel overlast en gevaarlijke situaties met zich mee. De tweede kamer zou zich hier snel over moeten uitspreken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.