Goederentrein, ketelwagens

EVO: snel beslissen over vervoer gevaarlijke stoffen

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu moet ervoor zorgen dat het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor geen vertraging oploopt. Dat zegt belangenorganisatie EVO. Bedrijven kunnen schade ondervinden als er geen alternatief komt voor de Betuweroute, zo verwacht EVO. Door bouwwerkzaamheden aan het Duitse deel van de goederenspoorlijn kunnen er tussen 2015 en 2022 veel minder treinen over de Betuweroute rijden. De Tweede Kamer debatteert donderdag over het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Mansveld zei eerder dat het bedrijfsleven zelf met alternatieve voorstellen moet komen om het goederenvervoer op peil te houden. EVO, belangenbehartiger van 20.000 handels- en productiebedrijven, vindt het onverstandig om de rekening van de Duitse werkzaamheden bij het bedrijfsleven neer te leggen.

Spoorcapaciteit

Omdat de haven van Rotterdam blijft groeien, mede door de aanleg van de Tweede Maasvlakte, is het goederenvervoer van en naar de haven voor een alsmaar belangrijker deel op het spoor aangewezen dat grotendeels via de Betuweroute gaat. Voldoende spoorcapaciteit over de Betuweroute is daarom belangrijk.

In een brief aan de Kamer stelt EVO woensdag samen met dertien andere partijen dat de staatssecretaris alsnog met een plan moet komen dat er voor zorgt dat het vervoer van gevaarlijke stoffen over de Betuweroute ook de komende jaren gewaarborgd is.

Gevaarlijke stoffen

EVO heeft aangegeven mee te willen denken over oplossingen, zoals meer ruimte vrijmaken voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de Betuweroute.

Lees ook:

Fors meer treinen over Betuweroute na realisatie Duitse deel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “EVO: snel beslissen over vervoer gevaarlijke stoffen”

Henk-Jan Wormgoor|07.02.14|00:30

Nederland is ongeschikt voor goederenvervoer over het bestaande spoor.
Basisnet is een rampnet.
73 km nieuw spoor in Duitsland in ca. 10 jaar is ca. 7 km per jaar.
Dat is treiteren, boycotten en inefficient werken van Duitsland.
In 5 jaar werden ca 70 jaar geleden autobahnen gemaakt.
Europa moet Duitsland dwingen snel en effectief mee te werken aan RFC1 en RFC8.
Duitsland veroorzaakt enorm veel overlast en schade.
Europese steun is nodig. RFC1 en RFC8 is de oplossing; basis net niet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.