Keyrail, Rotterdam

Keyrail: vrees voor tweede scheidsrechter onterecht

In de nieuwe situatie waarin Keyrail de ‘makelaar’ van het spoorgoederenvervoer wordt, is en blijft er sprake van één spoorbeheerder. Dat zegt Keyrail in reactie op een artikel in de Volkskrant waarin vervoersbedrijven en vakbonden hun vrees uitspreken voor de komst van een tweede scheidsrechter op het Nederlandse spoor.

“Juist in de huidige situatie is sprake van twee beheerders waarmee vervoerders afspraken moeten maken. In de toekomstige situatie wordt dit teruggebracht tot één partij”, zo stelt Keyrail in een reactie.

“De railgoederenvervoerders krijgen met Keyrail het centrale loket waar zij hun capaciteit aanvragen en met wie zij onderhandelen over de hoogte van de gebruiksvergoeding. Keyrail werkt nu en in de toekomst binnen de beheersconcessie van ProRail. Daarmee is en blijft er sprake van één spoorbeheerder.”

Belangentegenstellingen

Vakbond FNV Spoor en KNV Spoorgoederenvervoer denken dat als Keyrail vanaf 1 januari 2015 verantwoordelijk wordt voor het goederenvervoer, dat er belangentegenstellingen ontstaan tussen het commerciële Keyrail en staatsbedrijf ProRail.

Ze vrezen hogere kosten, denken dat de dienstregeling de dupe kan worden van het plan, twijfelen aan de juridische basis ervan en wijzen op mogelijke gevaren voor de veiligheid.

Commerciële belangen

FNV Spoor vreest dat bepaalde treinen vanwege commerciële belangen straks niet opeens extra voorrang krijgen vanwege commerciële belangen.

De vakbond meent dat dit te wijten is aan het belang van de aandeelhouders. De havens van Rotterdam en Amsterdam bezitten samen 50 procent van de aandelen. ProRail heeft de overige aandelen maar heeft geen doorslaggevende zeggenschap.

Gebruik infrastructuur 

Volgens Keyrail is deze bewering onterecht. Het spoorbedrijf zegt dat zij de exploitatie van de Betuweroute op ‘een neutrale en non-discriminatoire basis uitvoert’. Dat houdt volgens Keyrail in dat ‘alle railgoederenvervoerders evenveel recht hebben op het gebruik van de infrastructuur’.

Volgens het spoorbedrijf krijgen beide partijen in de nieuwe verdeling een eigen rol, waardoor dubbelingen in functies worden voorkomen. Dit zal juist voor een vergroting van de efficiency en tot kostenbesparingen leiden, zo verwacht Keyrail.

Veiligheid

Ook het verwijt dat treinen laten rijden boven de veiligheid wordt gesteld is volgens Keyrail onjuist, omdat de organisatie ingericht is ‘om veiligheid te beheersen en te borgen’.

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu wil graag dat Keyrail alle paden voor goederentreinen in Nederland gaat toekennen. Keyrail regelt nu alleen nog het transport over de Betuwelijn en dat bij de havens van Rotterdam en Amsterdam. ProRail is nu nog verantwoordelijk voor de goederentreinen op het Nederlandse hoofdnet.

Concurrentiepositie

Mansveld verwacht dat als Keyrail ‘makelaar voor het spoorgoederenvervoer’ wordt dat de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer verbetert. De betrokken partijen werken op dit moment de plannen verder uit.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.