Goederentrein, ontspoord, Borne

Leger ingezet voor verplaatsing ontspoorde goederentrein

Het leger wordt ingezet om te helpen om de ontspoorde goederentrein bij Borne van het spoor te halen. Het ‘101 geniebataljon’ uit Wezep helpt mee met het bouwen van een noodweg door de weilanden naar het spoor. Vervolgens wordt de kapotte goederenwagon van 40.000 kilo met een hijskraan van het spoor getild. Bij Borne ontspoorde woensdagochtend een goederentrein met grind. Daarbij raakte niemand gewond maar is wel flinke schade aan de infrastructuur ontstaan. De Inspectie Leefomgeving en Transport stelt een onderzoek in naar de ontsporing.

Door de ontsporing raakte dwarsliggers en het spoor over een lengte van vier kilometer beschadigd. Ook is er schade aan het perron van station Borne. Bij de ontsporing is de zesde wagon van achteren uit de rails gelopen. Het ging om in totaal 60 wagons. De goederentrein staat nu stil bij een weiland aan de Esweg in Borne.

Grote schade

Woordvoerder Jouke Schaafsma van ProRail: “De schade aan de spoorbaan is behoorlijk omvangrijk. Er moeten zesduizend dwarsliggers worden vervangen. Ook is het nodig om technische installaties en kabels en leidingen te repareren.”

Als de kapotte wagon is weggehaald, kunnen de andere delen van de goederentrein weer aan elkaar worden gekoppeld. Daarna kan de trein verder rijden en kan er worden begonnen met het herstel. ProRail verwacht dat de herstelwerkzaamheden de hele week in beslag nemen. Daardoor kunnen er pas vanaf maandag weer treinen rijden tussen Hengelo en Almelo. De oorzaak van het ongeluk is nog onbekend.

Programma Hoogfrequent Spoor

Het ongeval gebeurde op één van de mogelijke trajecten in het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, waar het in de toekomst juist de bedoeling is dat er meer goederentreinen gaan rijden.

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu heeft woensdagavond gezegd dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) onderzoek instelt naar de ontsporing. Zij zegt dit in antwoord op vragen van CDA-Kamerlid Sander de Rouwe. Hij wist te melden dat dergelijke wagons vaker zijn betrokken bij ongevallen.

Marieke van Gompel

Jarno Bakker, algemeen leider van de calamiteitenorganisatie van ProRail:


U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Leger ingezet voor verplaatsing ontspoorde goederentrein”

Roland Rail|07.11.13|11:48

De wagen woog geen 40 ton, elders in de media werd ook gesproken over grind of zand als lading. Dergelijke lading gaat in 4-assige wagens naar Almelo en zijn andere wagens dan de 2-assige ballastwagens in dit ontsporingsgeval. Een ballastwagen type Fccpps, zoals gisteren ontspoord, weegt 10 a 11 ton, de lading nog eens plm 10 ton. Maakt samen plm 20 ton, de helft van 40.000 kilo.

Cees van der Velde|07.11.13|12:07

ach…de mensen die dit soort berichten de wereld in slingeren,zijn ten eerste journalist..als ze dan ook nog beetje idee hebben waar ze over schrijven,is dat meegenomen…ze kunnen zo in de leiding van de NS…die hebben er ook geen verstand van…

Marieke van Gompel|27.11.13|12:27

Beste heren,

Zoals op de volgende site te lezen valt, is het laadvermogen van de wagons 28,2 ton: http://www.voestalpine.com/railpro/nl/sls-strategie/wagonhuur/
Met het eigen gewicht van 11 ton, kom je dan op ongeveer 40 ton uit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.