Seinen, wissels, NS, treinen

‘Eerst PHS afronden, dan verder met andere spoorprojecten’

Het Programma Hoogfrequent Spoor dient te worden afgemaakt en er moet een goede oplossing komen voor het goederenvervoer door Oost-Nederland. Pas daarna kan er met nieuwe, grote spoorprojecten zoals ERTMS worden aangevangen. Dat zegt werkgeversvereniging KNV.

Het werk aan de projecten in het kader van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) is in volle gang. Het is de bedoeling dat deze projecten in de lopende begroting passen, maar of dat gaat lukken moet nog blijken.

Route goederentreinen

Voor de goederentreinen die nu via Rotterdam-Gouda-Amsterdam-Amersfoort naar Oldenzaal rijden, is nog geen oplossing gevonden. Deze treinen moeten vanwege PHS zoveel mogelijk via de Betuweroute gaan rijden. Ook moeten spoortrajecten in Oost-Nederland worden aangepast. KNV pleit ervoor om eerst het PHS af te maken en dan met nieuwe grote spoorprojecten die op stapel staan, zoals ERTMS, verder te gaan.

PHS heeft als doel dat reizigerstreinen vaker gaan rijden, het zogenaamde ‘spoorboekloos rijden’. Om dit doel te bereiken moeten goederentreinen in het oosten en westen van Nederland zoveel mogelijk gebruikmaken van de Betuweroute. Door de regering Balkenende IV is het programma gestart met een begroting van 4,5 miljard euro. De regering Rutte I heeft de uitvoering van PHS verder ter hand genomen. De huidige regering voert PHS zonder verdere grote wijzigingen uit.

ERTMS

Op dit moment wordt ook het European Rail Traffic Management Systeem (ERTMS) geleidelijk in Europa ingevoerd. In de begroting 2014 van het ministerie Infrastructuur en Milieu staat voor dit project twee miljard euro gereserveerd uit bestaande middelen. In Nederland wordt ERTMS al gebruikt op de Betuweroute, de havenspoorlijn, de hogesnelheidslijn en de Flevolijn. Vrijwel alle goederentreinen in Nederland zijn reeds uitgerust voor ERTMS.

KNV is voorstander van een geleidelijke uitrol van ERTMS in de gehele Europese Unie. De kosten van deze uitrol zijn volgens de werkgeversvereniging echter moeilijk te begroten. Dit geldt ook voor de uitrol in Nederland. Zowel PHS als ERTMS zijn essentieel voor een duurzaam vervoerssysteem.

ERTMS

KNV pleit ervoor om eerst PHS volledig af te ronden en tot een goede oplossing voor het goederenvervoer door Oost-Nederland te komen. “Indien zo’n oplossing niet wordt gevonden, dan zal het beoogde resultaat van de investering in het kader van PHS niet worden bereikt”, zo stelt de werkgeversvereniging.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.