Betuweroute, goederenlijn

Railvervoer loopt terug door aanleg Duitse deel Betuweroute

Spoorgoederenvervoerders zullen de komende jaren last hebben van de aanleg van het Duitse deel van de Betuweroute. Mogelijk zal het aantal goederentreinen dat van de Rotterdamse haven naar Zevenaar rijdt met tientallen procenten afnemen. Dat meldt KNV Spoorgoederenvervoer.

Het aantal treinen dat over de Betuweroute rijdt, blijft achter bij de prognoses. Daar waar groei werd verwacht, is nu sprake van stabilisatie. Dit valt met name te verklaren door de economische crisis. Het aantal treinen per week lag in 2012 bijna op 450 (voor beide richtingen), zo blijkt uit cijfers van Rail Cargo. Opvallend is dat het marktaandeel voor alle goederentreinen op de oost-west as in 2013 stabiel blijft op zo’n 80 procent.

Tegenvallende prognoses

Volgens KNV Spoorgoederenvervoer komen de tegenvallende prognoses deels voort door de verslechterde concurrentiepositie van de spoorgoederenvervoerders. Zo zouden de tarieven voor het gebruik van het spoor te hoog zijn om te kunnen concurreren met binnenvaart en wegvervoer. Toet: “Wij vinden nog steeds dat er aan de gebruikersvergoeding voor het spoor moet worden gesleuteld. Het kan toch niet zo zijn dat een locomotief in Nederland twee keer zo duur is dan hetzelfde voertuig in het buitenland.”

Ook strenge taalregels in de grensgebieden zorgen er volgens Toet voor dat ‘Nederland zichzelf op een eiland plaatst’. Op dit moment dient er op het gehele Nederlandse spoor Nederlands te worden gesproken. KNV zou graag zien dat op spoortrajecten aan de grens ook in andere talen met machinisten wordt gecommuniceerd.

Omrijden

Als het Duitse deel van de Betuweroute af is, dan kunnen er twee keer zoveel goederentreinen over de spoorverbinding rijden. Tijdens de bouwwerkzaamheden van het Duitse deel die naar verwachting zo’n acht jaar duren, wordt het treinverkeer echter beperkt. Dat betekent dat veel goederentreinen moeten omrijden via de Brabantroute.

In juli werd bekendgemaakt dat de er in totaal 1,5 miljard wordt geïnvesteerd in de spoorverbinding van de Nederlandse grens tot aan het Ruhrgebied. Toet: “Bij het knallen van de champagne, voorspelde ik echter ook al dat er problemen zouden komen. We zetten ons er echter voor in om deze problemen zo veel mogelijk te beperken.

Lees ook:

Fors meer treinen over Betuweroute na realisatie Duitse deel

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.