treinongeluk, Voeren, goederentrein, België

Goederentreinen kunnen weer over spoor bij Voeren rijden

Een van de twee sporen is weer vrij gegeven in het Belgische Remersdaal bij Voeren waar dinsdag een goederentrein ontspoorde en er een grote ravage ontstond. Goederentreinen kunnen nu weer met lage snelheden over het spoor rijden. Het gaat om een van de belangrijkste goederenspoorlijnen van België. Naar verwachting kan er vrijdagavond weer van beide sporen gebruik worden gemaakt. Volgens KNV Spoorgoederenvervoer is de overlast voor Nederlandse spoorgoederenvervoerders beperkt.

Een goederentrein van Crossrail geladen met auto’s botste dinsdagochtend vroeg achterop een goederentrein van NMBS Logistics. Beide treinen kwamen uit de richting van Duitsland en reden op hetzelfde spoor. De laatste trein ontspoorde bij de botsing, drie wagons braken door een reling van een brug en vielen zo’n 25 meter naar beneden.

Ongeluk

Het ongeluk gebeurde op een drukke goederenverbinding tussen Antwerpen en Duitsland. Op de wagons van Crossrail stonden tientallen nieuwe auto’s, waarvan er meerdere beschadigd raakten.

Volgens woordvoerder Frédérik Petit van Infrabel stond de trein van NMBS voor een rood sein te wachten. “De tweede trein mocht met 5 tot 10 kilometer per uur naderen. Dit voertuig heeft een kopstaart-aanrijding veroorzaakt.” Onderzoek moet uitwijzen of de machinist van Crossrail te hard reed.

Treinbeïnvloedingsysteem

Op het spoortraject waar de goederentreinen reden, is nog niet het treinbeïnvloedingsysteem TBL1+ geïnstalleerd. TBL+ is vergelijkbaar met het ATB-systeem in Nederland. Dit systeem grijpt in als een trein een rood sein met meer dan 40 kilometer per uur nadert. TBL+ is volgens Petit op 92 procent van het Belgische spoor geïnstalleerd.

Op de spoorlijn is het treinbeïnvloedingsysteem Krokodil geïnstalleerd dat dateert uit 1930. Dit is een metalen strip in het spoor dat een signaal naar de machinist stuurt dat hij de snelheid moet verminderen. De treinbestuurder moet dan op een knop in de cabine drukken als bewijs dat hij het sein tot snelheidsvermindering heeft gezien. Het systeem herinnert de machinist er ook aan hij de snelheid moet verminderen. Of dat hier is gebeurd, wordt nu nog onderzocht.

Goederenspoorlijn

Na het ongeluk riep de burgemeester van Voeren de Belgische regering op om niet langer te wachten met de aanleg van een nieuwe goederenspoorlijn. De blokkering toont volgens hem aan hoe belangrijk het is om over alternatieve of nieuwe hoofdlijnen te beschikken voor het internationale goederenverkeer met Duitsland.

Volgens directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer levert een nieuwe spoorlijn op dit moment echter nog geen economisch rendement op. “De Belgische havens hebben op dit moment voldoende capaciteit aan de huidige goederenlijn. Het is verstandig om pas een nieuwe spoorlijn aan te leggen als er voldoende rendement is.”

Marieke van Gompel

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.