goederentrein

‘Concurrentiepositie spoor onderbelicht in onderzoeksrapport’

In het rapport ‘Capaciteitsverdeling op het Spoor’ is te weinig aandacht voor de centrale plaats van het Nederlandse spoor binnen het Europese netwerk van achterlandverbindingen. Kamerleden dienen oog te hebben voor de verslechterde concurrentiepositie van Nederland als toegangspoort voor Europa. Dat zegt werkgeversvereniging KNV Spoorgoederenvervoer in een reactie op het rapport.

Er komen drie Europese spoorcorridors samen in Nederland. “Deze zogenaamde European Rail Freight Corridors bieden Nederland veelbelovende kansen een belangrijk Europees spoorknooppunt te worden met sterke achterlandverbindingen via het spoor naar grote delen van Europa”, aldus KNV. Daarbij zijn volgens de werkgeversvereniging echter nog hindernissen te overwinnen.

Concurrentiepositie

Uit een recent uitgevoerde verkenning bleek dat het slecht gesteld is met de concurrentiepositie van het spoorvervoer van en naar Nederland. Zo heeft de sector te maken met hoge gebruikersvergoedingen, een capaciteitsdaling op de Betuwelijn door de aanleg van het derde spoor in Duitsland en een lage prioritering van het (internationale) goederenvervoer per spoor bij het verdelen van de beschikbare capaciteit.

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu wil naar aanleiding van de aanbevelingen uit het rapport ‘Capaciteitsverdeling op het Spoor’ onderscheid maken in de tarieven voor de gebruikersvergoeding en de prioriteitsregels voor capaciteitsverdeling herzien. De onderzoekers verwachten dat door de liberalisering op het hoofdrailnet in de toekomst één of meerdere internationale personenvervoerders capaciteit gaan aanvragen op het Nederlandse spoor. Daardoor ontstaat meer samenloop en mogelijk conflicten.

Prijsprikkels

Mansveld wil met prijsprikkels het treinverkeer daarom anders over het spoor verdelen. Zo wil ze een hogere bijdrage vragen voor spoortrajecten met een hoge kwaliteit en lagere tarieven voor verbindingen met een lagere kwaliteit. Datzelfde principe wil ze laten gelden voor de dal- en piektijden op het spoor.

KNV: “Het rapport is een goed bedoelde poging om te adviseren over tariefdifferentiatie en capaciteitstoewijzing, maar houdt te weinig rekening met de dagelijkse internationale praktijk van onze spoorgoederenvervoerders. De adviezen zijn binnen de Nederlandse staatsgrens nuttig, maar maken – indien men niet oppast – van Nederland een Europees Spooreiland.”

Concurrentiepositie

Ook overweegt Mansveld een bonus- malusregeling bij verstoringen op het spoorwegnet om vervoerders te stimuleren beter te presteren. Verder wil ze een milieuheffing invoeren voor vervoerders.

Volgens KNV zou de focus meer in het teken moeten staan van een zo snel mogelijke integratie in het Europese spoornetwerk. Om die reden plaatst KNV kritische kanttekeningen bij de rapportage.

Lees ook:

Mansveld wil tariefdifferentiatie voor betere benutting spoor

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.