Liefkenshoekspoorverbinding, goederenlijn, Antwerpen

Bouwkundige deel Liefkenshoekspoorverbinding gereed

Alle bouwkundige werken van de Liefkenshoekspoorverbinding zijn afgerond. Spoorbeheerder Infrabel is nu volop bezig met de spoorwerkzaamheden voor de ingebruikname van de nieuwe spoorgoederenverbinding tussen de Linker- en Rechteroever in Antwerpen. Die staat gepland voor september 2014.

De Liefkenshoekspoorverbinding is een rechtstreekse goederenverbinding tussen de Linker- en Rechteroever van het Antwerpse havengebied. De twee boortunnels onder de Schelde en het Kanaaldok hebben een lengte van ongeveer zes kilometer en zijn de langste spoortunnels van België. De totale Liefkenshoekspoorver-binding is 16,2 kilometer lang. Het spoortraject bestaat uit 4,8 kilometer spoordijk, 4,2 kilometer gesloten en open sleuf, 1,2 kilometer bestaande tunnel en een bijna 6 kilometer dubbel-geboorde tunnel met een binnendiameter van 7,3 meter.

Bouwkundige werkzaamheden

Het consortium Locorail, bestaande uit aannemers BAM, CFE en Vinci Concessions, voerde het bouwkundige deel van de verbinding uit. Locorail verzorgde daarbij de bouwwerkzaamheden en technische installaties waaronder de brandbestrijdingsinstallatie.

Het contract van Locorail is een publiekprivaat-samenwerkingscontract, waarbij het consortium verantwoordelijk is voor het ontwerp, bouw, financiering en onderhoud gedurende 38 jaar van de nieuwe spoorverbinding.

Capaciteit Antwerpse haven

De Liefkenshoekspoorverbinding is het grootste spoorproject van België van dit moment. De spoorlijn moet bijdragen aan capaciteitsuitbreiding in de Antwerpse haven en zorgen voor een verbetering van de verkeersstromen tussen het Deurganckkok en de Waaslandhaven op Linkeroever en het rangeerstation Antwerpen-Noord op Rechteroever. Infrabel verwacht dat ook het reizigersvervoer zal profiteren van de nieuwe lijn, doordat er capaciteit vrijkomt op passagierslijnen.

De nieuwe infrastructuur wordt in het voorjaar van 2014 uitgebreid getest. Vanaf september 2014 zullen de treinen over de spoorverbinding kunnen rijden.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.