Spoorlijn Emmerich-Oberhausen

Fors meer treinen over Betuweroute na realisatie Duitse deel

De financiering van het Duitse deel van de Betuweroute is rond. De Duitse minister van Verkeer Peter Ramsauer, de minister-president van de deelstaat Noordrijn-Westfalen Hannelore Kraft en de CEO van Deutsche Bahn AG Ruediger Grube ondertekenden daarvoor woensdag een overeenkomst. Er wordt in totaal 1,5 miljard euro geïnvesteerd in de spoorwegverbinding van de Nederlandse grens tot het Ruhrgebied. Dat betekent dat er straks minstens twee keer zoveel goederentreinen over de Betuweroute gaan rijden.

Het project betreft de aanleg van een derde spoor vanaf Oberhausen centraal station via Emmerich tot aan de grens tussen Duitsland en Nederland. De spoorlijn wordt 73 kilometer lang en wordt uitgerust met het Europese treinbeïnvloedingssysteem ECTS (European Train Control System).

 Daarnaast worden er over de volledige lengte van de spoorlijn geluidsschermen geplaatst. De kosten voor de aanleg van het Nederlandse deel van de Betuweroute waren vijf miljard euro.

Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft: “De Nederlandse Betuweroute wordt aantrekkelijker als je ook in Duitsland over zelfstandig spoor naar het Ruhrgebied kan rijden. Dat is nu nog niet het geval. Er is altijd verondersteld in Nederland dat het gedeelte in Duitsland ook gebouwd zou worden en al veel eerder open zou zijn gegaan.”

Betrouwbare reistijden

“Je ziet dat je in Nederland met goederentreinen over zelfstandig spoor kunt rijden en dat zodra je in Duitsland je over bestaand spoor verder moet. Dat betekent dat de reistijden langer zijn, maar vooral ook minder betrouwbaar. Want als je goederentreinen moet mixen met andere treinen die er al rijden kunnen ze soms last van elkaar hebben. Je krijgt kortere en meer betrouwbare reistijden. Dat maakt het vervoer via de Betuweroute naar het Ruhrgebied aantrekkelijker”, verklaart de hoogleraar.

Volgens van Wee is het nog gissen naar wanneer de eerste trein over de nieuwe spoorverbinding gaat rijden. “De vraag is natuurlijk hoe lang het gaat duren voordat de spoorlijn gebouwd gaat worden. In Nederland is de Betuweroute pas in 2007 open gegaan, terwijl we oorspronkelijk dachten dat het in 1998 zou zijn. Ik hoop dat de Duitsers wat minder vertraging oplopen, maar dat gaat in ieder geval nog wel een aantal jaar duren.”

Lobbywerk

President-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam is zowel blij als opgelucht. “Het is een taaie klus geweest. Drie jaar geleden had het derde spoor een weinig kansrijke positie op de Duitse prioriteitenlijst. Door goed en planmatig lobbywerk, samen met de Nederlandse regering en bedrijven uit de haven, is het tij langzaam gekeerd. Essentieel hierbij is de steun geweest van bedrijven uit Noordrijn-Westfalen en vooral van de regering van de deelstaat.

Van een project voor de Rotterdamse haven werd het een project voor de exportkracht van het achterland. Met de aanleg van het derde spoor worden ook tientallen tunnels en bruggen gebouwd, die erg belangrijk zijn om overlast voor de bewoners te beperken.”

Aantrekkelijke vestingsplaats

Volgens directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer kan Rotterdam nu zijn doelstellingen behalen met de modal shift, het verschuiven van het vervoer op de weg naar spoor en binnenvaart. “Dat deze doelstelling nu gerealiseerd kan worden, betekent dat Rotterdam een milieuvriendelijke haven wordt, misschien wel de meest milieuvriendelijke haven ter wereld.”

“Dit is voor ons er belangrijk en goed nieuws. Er is jaren hard aan gewerkt vanuit het ministerie, havenautoriteiten en het havenbedrijf. Het is voor ons heel erg belangrijk en heel erg goed nieuws en heel goed voor Nederland”, aldus de KNV-directeur. Door de spoorverbinding wordt Rotterdam een aantrekkelijke vestigingsplaats voor allerlei industrie.

Toename capaciteit

Duitse minister van Verkeer Peter Ramsauer tijdens de ondertekening: “Met de aanleg van het derde spoor maken we deze belangrijke goederencorridor klaar voor de toekomst. Ook de capaciteit voor de lange afstand en het lokale vervoer neemt hiermee toe. Daarnaast versterkt het derde spoor de economie in de regio.”

Hannelore Kraft, minister-president van Noord-Rijnland-Westfalen: “We proberen al meer dan 20 jaar meer goederenvervoer via de Betuwelijn te laten gaan. De ondertekening is een mijlpaal voor het Noordrijn-Westfaalse vervoersbeleid.”

Europese goederencorridor

Rüdiger Grube, CEO van Deutsche Bahn AG: “De spoorlijn Emmerich-Oberhausen is een centraal onderdeel van het Europese goederencorridor Rotterdam-Genua. Het is belangrijk om deze verbinding te ontwikkelen om te voldoen aan capaciteitsvraag voor het spoorgoederenvervoer maar ook voor het personenvervoer.”

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Fors meer treinen over Betuweroute na realisatie Duitse deel”

Paul Lamote|28.07.13|16:19

Twee keer zoveel goederentreinen? Ik vrees dat de verladers helemaal geen interesse hebben om meer treinen over de Betuwe-route te laten rijden gezien de torenhoge infraheffing.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.