goederenroute, Oost-Nederland, Zutphen-Hengelo

KNV: kosten vervoerders lager bij keuze Twentekanaalroute

Voor spoorgoederenvervoerders zijn de kosten het laagst wanneer er wordt gekozen voor de Twentekanaalroute. Dat blijkt uit een berekening van werkgeversvereniging KNV die vier routevarianten onderzocht. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu verwacht dat er in de toekomst veel meer goederen per spoor vervoerd worden en doet op dit moment daarom onderzoek naar vier nieuwe goederenroutes tussen Zutphen en Hengelo.

KNV vindt dat er in de milieueffectrapportage Goederenroute Oost-Nederland (MER) onvoldoende is stilgestaan bij de kosten van vervoerders. Op basis van de doorrekening van KNV blijkt de variant Twentekanaalroute het gunstigst. Deze route is het kortst en het snelst.

Varianten

De variant ‘Kopmaken te Deventer’ blijkt het duurst. Deze variant kost de vervoerder per trein gemiddeld 60 tot 70 minuten meer tijd, waardoor de extra kosten voor een vervoerder 500 tot 608 euro per trein bedragen. Het economisch effect voor de spoorgoederenvervoerders bedraagt bij deze variant tussen de 270 miljoen en 328 miljoen euro, gerekend over een periode van 50 jaar tijd. Kopmaken is daarnaast van negatieve invloed op de achterlandverbindingen van de Nederlandse havens omdat kopmaken de robuustheid van de dienstregeling aantast.

Verladersorganisatie EVO stelde eerder ook al dat de Twentekanaaldijk de hoogste bedrijfszekerheid heeft, omdat de kans op vertragingen op dit traject het kleinst is.

Spoorcapaciteit

Als onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) gaat het goederenvervoer naar het oosten zoveel mogelijk via de Betuweroute verlopen via drie hoofdroutes (Emmerich, Venlo en Oldenzaal). Daarmee wordt spoorcapaciteit in de Randstad vrijgemaakt om verdere groei van het reizigersvervoer mogelijk te maken. Spoorgoederenvervoer is van groot belang voor de duurzame bereikbaarheid van de Nederlandse industrie en havens en daarmee voor de Nederlandse economie.

In het najaar wordt er besloten voor welke variant er wordt gekozen.

Lees ook:

Minder vertraging bij keuze voor Twentekanaalroute

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.