BEHALA, terminal, Berlijn, Duitsland

Cacaotrein rijdt tussen Amsterdamse haven en Berlijn

De Amsterdamse haven heeft een nieuwe, frequente treinverbinding naar Berlijn. Een goederentrein met cacao rijdt sinds kort wekelijks van Amsterdam naar railterminal operator BEHALA in de Duitse stad. De Amsterdamse haven versterkt met deze nieuwe verbinding haar positie als grootste cacaohaven ter wereld en breidt hiermee de op- en overslag van cacao uit. Ladingstromen worden gebundeld op de trein en kunnen daardoor duurzame en goedkoper worden vervoerd.

De treinverbinding wordt toegevoegd aan het Europese netwerk van achterlandverbindingen van de Amsterdamse haven. De goederentrein rijdt wekelijks van de Amsterdamse haven naar de terminal van BEHALA in Berlijn en vice versa. Deze week werd in Berlijn gevierd dat BEHALA als vaste partner aan dit project is verbonden.

BEHALA-terminal

De BEHALA-terminal in Berlijn heeft 120 werknemers en een omzet en overslag van 4.000.000 ton per jaar, in een van de grootste binnenhavens in Duitsland. Met de haven in het centrum van West-Berlijn kan BEHALA een logistieke oplossing bieden in de regio Berlijn-Brandenburg. BEHALA is het transportknooppunt voor Oost-Europa en in het bijzonder voor Polen.

De cacaotrein is ontstaan na intensieve samenwerking tussen Cargill, Katoen Natie en Ter Haak. Voor de cacaofabriek van Cargill in Berlijn is dit een duurzame en betrouwbare oplossing voor de aanvoer van cacao. Cargill koopt de cacao in, deze komt per containerschip vanuit West-Afrika binnen op de USA terminal van de Ter Haak groep. Katoen Natie verzorgt de specialistische opslag van de cacao en Ter Haak verzorgt de logistiek naar Duitsland, zodat Cargill de cacao kan verwerken in haar fabriek in Berlijn.

Cacaohaven

Jaarlijks vindt zo’n 700.000 tot 800.000 ton cacao de weg naar Amsterdam, naar de cacaoverwerkende industrie en de opslagloodsen van de handelshuizen. Daarmee is Amsterdam de grootste cacaohaven ter wereld. Een groot gedeelte bereikt Amsterdam uit West-Afrikaanse landen als Ivoorkust, Ghana, Nigeria en Kameroen. Cacao wordt in scheepsruimen als megabulk vervoerd of in containers als zakgoed of bulk. Het transport gebeurt via gespecialiseerde rederijen met lijndiensten uit West-Afrika. Cacaobonen vormen een kwetsbare lading. Cacao is een seizoen product: in een relatief korte periode, vanaf oktober tot maart, is er een piek in het aanbod.

De Amsterdamse haven is de vierde haven van Europa en groot in de overslag en verwerking van energieproducten. Het Noordzeekanaalgebied slaat jaarlijks bijna 100 miljoen ton goederen over waarvan circa 75 miljoen ton in de haven van Amsterdam. In de havenregio werken in totaal 55.000 mensen bij bedrijven in de haven of haven gerelateerde bedrijven. Daarvan werken zo’n 23.000 mensen in Amsterdam.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.