Goederentrein, ketelwagens

Druppellekkages vaak veroorzaakt door Nederlandse ketelwagens

Druppellekkages bij het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor worden vaak veroorzaakt door Nederlandse ketelwagens. De lekkages komen onder meer voor doordat de leidingen onder de tank niet altijd goed leeggemaakt worden. Dat maakten DB Schenker Rail en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bekend tijdens een bijeenkomst over druppellekages bij het vervoer van gevaarlijke stoffen via het spoor. Ook bleek dat het aantal druppellekkages bij het vervoer van gevaarlijke stoffen via het spoor de afgelopen jaren stabiel is gebleven.

Spoorgoederenvervoerder DB Schenker gaf tijdens de bijeenkomst op 29 mei meer informatie over de achtergronden van druppellekkages. Druppellekkages zijn incidenten waarbij kleine hoeveelheden chemicaliën vrijkomen uit een spoorketelwagen of tankcontainer wat kan leiden tot stank en veiligheidsproblemen.

Lekkages

Uit de presentatie bleek dat het meestal juist Nederlandse ketelwagens zijn die het probleem veroorzaken. Om de situatie beter te analyseren is volgens de DB Schenker een betere beschrijving van de gebreken nodig. ProRail bood tijdens de bijeenkomst aan om dit in overleg met de andere stakeholders te willen coördineren.

De ILT legde uit wat haar inspecties aan inzichten hebben opgeleverd. Zo ziet de inspectie de afgelopen vijf jaar het aantal druppellekkages stabiel op zo’n twintig per jaar liggen. Ook over de oorzaak wist zij meer te zeggen. Geregeld komen de lekkages voor doordat de leidingen onder de tank niet altijd goed leeggemaakt worden. Dit blijkt in de praktijk ook niet altijd goed mogelijk.

Bestrijding

Afsluitend gaf een woordvoerder van het samenwerkingsverband Prorail, Keyrail en KNV de stand van zaken weer voor het project Informatie Gevaarlijke Stoffen (IGS). Dit project is bedoeld om het systeem te automatiseren dat realtime laat zien waar op welk emplacement (waar goederentreinen rangeren en worden samengesteld) welke ketelwagens met gevaarlijke stoffen zich bevinden. IGS, dat eind dit jaar actief moet worden, moet ervoor zorgen dat bij een calamiteit de bestrijding van bijvoorbeeld een brand veel beter kan plaatsvinden.

De bijeenkomst over druppellekkages bij het vervoer van gevaarlijke stoffen via het spoor werd georganiseerd door de branchevereniging van de chemische industrie in Nederland VNCI en DB Schenker. Hierbij waren vrijwel alle relevante partijen aanwezig zoals ProRail, Keyrail, diverse verladers uit de achterban van de VNCI en Votob, vergunningverleners van spoorwegemplacementen, afgevaardigden van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de ILT.

Afspraken

VNCI kondigde aan dat zij de publicatie ‘Kenbare gebreken’ uit de jaren tachtig opnieuw wil uitbrengen. Met deze uitgave kunnen tekortkomingen aan ketelwagens sneller en beter herkend worden. Het is de bedoeling dat de conceptversie deze zomer naar alle stakeholders gaat voor commentaar, waarna de definitieve versie eind dit jaar zal verschijnen.

De VNCI is tevreden over de bijeenkomst. “Het is goed dat er wederom concrete afspraken zijn gemaakt om de communicatie in de vervoersketen te verbeteren”, stelt Macco Korteweg Maris, VNCI-beleidsmedewerker veiligheid. “Hiermee kan adequater geleerd worden uit incidenten met druppellekkages.”

Lees ook:

VNCI en DB Schenker pakken druppellekkages aan

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.