Spoorlijn Emmerich-Oberhausen

Start bouw van derde spoor Emmerich-Oberhausen in 2015

De bouwvergunningen voor het derde spoor Emmerich-Oberhausen zijn naar verwachting in 2014 rond. Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer. Volgens KNV Spoorgoederenvervoer betekent dit dat er in 2015 kan worden gestart met de bouw van het extra spoor. De spoorlijn Emmerich-Oberhausen sluit aan op de Betuweroute en op dit traject rijden zowel goederentreinen als reizigerstreinen, waaronder de ICE naar Keulen.

Doordat er een extra spoor wordt aangelegd voor het snelle personenvervoer krijgt het goederenvervoer ruim baan van en naar de Rotterdamse haven. Er is veel discussie geweest over de aanleg van het derde spoor.

Lobby

Door een stevige lobby van oud-minister Camiel Eurlings, minister Melanie Schultz van Haegen, de Duitse minister Peter Ramsauer en werkgeversvereniging KNV Spoorgoederenvervoer komt het extra spoor er nu dan toch. Directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer: “Wij zijn blij dat er dan nu eindelijk de aansluiting komt waar we jaren voor hebben gelobbyd. Dit is een heel belangrijke aansluiting voor het spoorgoederenvervoer van en naar de Rotterdamse haven.”

Mansveld zegt dat er een definitief akkoord is over de kostenverdeling. Het Bondsministerie van Verkeer, de deelstaat Noordrijn-Westfalen en de Deutsche Bahn dragen elk ongeveer eenderde van de totale kosten van 1,3 miljard euro bij. Dat bedrag kan hoger uitvallen door aanvullende maatregelen die moeten worden genomen om geluidshinder te beperken. Minister Ramsauer streeft er naar om de overeenkomst voor de kostenverdeling voor de Duitse verkiezingen in september van dit jaar te ondertekenen.

Aanbesteding

Zodra de vergunningen rond zijn en de overeenkomst voor de kosten is getekend kan er met de aanbesteding van de werkzaamheden worden gestart. Deutsche Bahn werkt, in overleg met ProRail en Keyrail, de planning van de bouwfase verder uit.

Marieke van Gompel

Spoorlijn Emmerich-Oberhausen

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Start bouw van derde spoor Emmerich-Oberhausen in 2015”

Conny Hendriks|31.05.13|19:00

Gefeliciteerd!!!!!! Eindelijk!!!!! Wat kunnen mensen toch een zaak tegen houden!!!
Maar ARME bewoners van Emmerich en omstreken, staat men nog langer en meer te wachten voor de gesloten overwegbomen in Emmerich. Was het niet mogelijk of is het niet mogelijk, om een tunnel te bouwen? Moet een stad bij voortduring in tweeën worden gedeeld? Verkeersdeelnemers staan nu al zo lang te wachten voor gesloten overwegbomen en er wil maar niets komen!!!!!!! Ja toch eindelijk is ie daar: “DE TREIN”!

Arco Sierts|20.06.13|11:11

@Conny: voor zover mij bekend worden alle overwegen ongelijkvloers.

Arny Bouwmeester|27.12.13|14:50

Rijd de ICE wel normaal dan tijdens de werkzaamheden?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.