Maasvlakte 2, april 2013

Aanleg Maasvlakte 2 valt 150 miljoen goedkoper uit



Minister Melanie Schultz van Haegen heeft woensdag Maasvlakte 2 geopend. De Rotterdamse haven wordt met deze uitbreiding 20 procent groter en de containercapaciteit is verdubbeld. President-directeur Hans Smits van Havenbedrijf Rotterdam maakte bekend dat de grootschalige uitbreiding van de Rotterdamse haven 150 miljoen euro goedkoper is uitgevallen dan eerder was berekend.

Hans Smits: “Vanaf vandaag maakt Maasvlakte 2 integraal onderdeel uit van het havengebied. Per weg, spoor en over het water is het gebied nu bereikbaar. De bouw van de twee containerterminals van RWG en APMT ligt op schema.” De twee nieuwe containerterminals van RWG en APMT openen eind 2014. Deze terminals zijn direct op het spoor aangesloten.

Spoor

In september 2008 werd het startsein gegeven voor de aanleg van Maasvlakte 2.
 Aannemers Boskalis en Van Oord gebruikten daarvoor zo’n 240 miljoen kuub zand. Daarna bouwden zij een harde zeewering van 3,5 kilometer aan met 7 miljoen ton steen en 20.000 betonblokken uit de oude zeewering. 

Daarna werd op het drooggelegde gebied zo’n 12,5 kilometer dubbelspoor aangelegd. Bij Railterminal West van ECT is het spoor van Maasvlakte 2 in 2012 op de rest van de haven aangesloten.

Het streven van het Havenbedrijf is om in de toekomst 20 procent van alle goederen via het spoor te vervoeren.

Betuweroute

Alle railfaciliteiten van de Rotterdamse haven zijn aangesloten op de Betuweroute, de 160 kilometer lange goederenspoorlijn met die verbonden is met het Europese achterland. De Betuweroute heeft een capaciteit van 400 tot 500 treinen per dag.

De Rotterdamse haven heeft nu 700 hectare bedrijfsterrein extra. De komende vijf tot tien jaar blijft er een binnenmeer op Maasvlakte 2. De 300 hectare bedrijfsterrein die hier nog kan worden opgespoten komt er pas op het moment dat er vraag naar is. Voorlopig kan het Havenbedrijf met de nu gecreëerde 700 hectare vooruit. Op dit moment wordt nog gewerkt aan het optimaal aansluiten van de infrastructuur van Maasvlakte 2 op het bestaande havengebied.

Kosten

Nu Maasvlakte 2 geopend is, is er ook goed zicht op de feitelijke kosten. In 2006 was geraamd dat voor de eerste fase van Maasvlakte 2 een bedrag van 1,7 miljard euro uitgegeven zou worden. Daar bovenop werd vanwege de complexiteit en omvang, een soort ‘post onvoorzien’ geraamd: een extra bedrag van 200 miljoen euro voor grote tegenvallers en afwijkingen van het oorspronkelijke plan, zogenoemde scope-uitbreidingen.

Het budget kwam daarmee op 1,9 miljard euro. Het ziet er nu naar uit dat de eerste fase 1,55 miljard euro kost. De werkzaamheden vallen 150 miljoen euro goedkoper uit dan geraamd en de post ‘onvoorzien’ van 200 miljoen euro hoeft niet aangesproken te worden.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.