DB Schenker Rail

‘Machinist van trein met gevaarlijke stoffen reed veel te hard’

De Nederlandse machinist van de goederentrein met gevaarlijke stoffen die afgelopen weekend bij het Belgische Wetteren ontspoorde en ontplofte, reed twee keer zo hard als is toegestaan. Dat meldt de Vlaamse krant De Morgen op basis van de noodoproep die de krant in handen kreeg.

De machinist deed zaterdagochtend vroeg een noodoproep. De machinist van DB Schenker vertelde dat hij met zijn trein ontspoord was. Toen hem werd gevraag wat er was gebeurd, zei hij dat hij te hard had gereden. “Ik ben te hard door de wissels gegaan. Ik heb waarschijnlijk het sein gemist.”

Waarschuwingssein

Gerechtelijk onderzoek toont volgens De Morgen ook aan dat de machinist te hard reed. De machinist zou 80 kilometer per uur hebben gereden toen hij de wissel naderde. Een waarschuwingssein, anderhalve kilometer voor de wissel, gaf aan dat de machinist moest afremmen tot 40 kilometer per uur. Metingen zouden hebben uitgewezen dat hij dat niet heeft gedaan.

100 meter voor de wissel zag de machinist een tweede sein. Daarna realiseerde hij zich dat hij te hard reed en zou hij een harde remmanoeuvre hebben uitgevoerd.

Onderzoek

DB Schenker wil niet inhoudelijk reageren op de berichtgeving over de machinist. Woordvoerder Jelle Rebbers: “Wij wachten de officiële uitkomsten van de onderzoeken van de Belgische autoriteiten af. Wij willen als DB Schenker dat de onderste steen boven komt en daar moet de tijd voor worden genomen.” DB Schenker verleent daarom zijn volledige medewerking aan de verschillende onderzoeken. De spoorvervoerder maakte dinsdag wel bekend dat de machinist van de trein volledig bevoegd was om op de Belgische spoorlijn te rijden.

Ook Belgische spoorbeheerder Infrabel wil nog niet reageren op de berichtgeving en zegt dat het ‘voorbarige conclusies’ zijn.

Treinbeïnvloedingsysteem

Naast het onderzoek van het Functioneel parket in Gent is het Belgische Onderzoeksorgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor onderzoek ingeschakeld. Dit orgaan is vergelijkbaar met de Onderzoeksraad voor Veiligheid in Nederland.

Op het spoortraject waar de goederentrein van DB Schenker reed, is het treinbeïnvloedingsysteem TBL1+ geïnstalleerd, dat is vergelijkbaar met het ATBVv-systeem in Nederland. Dit systeem grijpt in als een trein een rood sein met meer dan 40 kilometer per uur nadert.

Waarschuwingssein

TBL1+ grijpt echter niet in als een trein te hard rijdt bij een waarschuwingssein dat alleen aangeeft dat de snelheid moet worden verminderd. 

Als dat gebeurt op het Belgische spoor, dan treedt de ‘krokodil’ in werking. Dit is een metalen strip in het spoor dat een signaal naar de machinist stuurt dat hij de snelheid moet verminderen. De treinbestuurder moet dan op een knop in de cabine drukken als bewijs dat hij het sein tot snelheidsvermindering heeft gezien. Het systeem herinnert de machinist er ook aan hij de snelheid moet verminderen. Of dat hier is gebeurd, wordt nu nog onderzocht.

ERTMS

Het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS grijpt wel in als een trein te hard rijdt, ook als het voertuig geen rood sein nadert, omdat dit systeem de snelheid van de trein over een heel traject monitort. Ook Infrabel is net als ProRail bezig met de voorbereiding van de uitrol van ERTMS. Infrabel wil tegen 2022 het gehele Belgische spoor met ERTMS hebben uitgerust.

Marieke van Gompel

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Machinist van trein met gevaarlijke stoffen reed veel te hard’”

Willem van der Houven|10.05.13|07:49

Helaas vreemd dat media een veiligheidsbericht tussen machinist en treindienstleider kan onderscheppen voordat het onderzoek is afgerond…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.