Ad Toet, KNV

KNV: creëer ruimte voor spoorgoederenvervoerders

Er moet in de jaarplanning van ProRail naast de ruimte voor reizigerstreinen voldoende ruimte worden gecreëerd voor goederentreinen. In Nederland is die ruimte zeer schaars. Alleen op die manier kunnen de Nederlandse spoorgoederenvervoerders hun concurrentiepositie in Europa versterken. Dat zei directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer op donderdag 11 april in de Tweede Kamer.

Tijdens een hoorzitting over het spoor kwamen diverse raildeskundigen aan het woord. Zij spraken onder meer over welke KPI’s (Kritieke Prestatie Indicatoren) er in de concessies voor het spoorbeheer en het hoofdrailnet moeten worden opgenomen. KNV Spoorgoederenvervoer pleit er onder meer voor dat er een KPI wordt gegeven aan ProRail voor volumegroei van het spoorgoederenvervoer.

Toet: “95 procent van het spoorgoederenvervoer in Nederland is Europees. Door ProRail medeverantwoordelijk te maken voor groei van het vervoersvolume, kunnen we de concurrentiepositie van Nederlandse spoorgoederenvervoerders in Europa versterken.

Terrein winnen

“Er zijn heel veel plekken in Europa waar het Nederlandse spoorgoederenvervoer enorm aan terrein kan winnen, zoals bijvoorbeeld in München”, legt de KNV-directeur uit. Dat vereist dat we kosten verlagen en daarvoor moet in de eerste plaats de interoperabiliteit van het Nederlandse spoor worden verbeterd.” Interoperabiliteit betekent dat treinen ongestoord en zonder extra kosten op meerdere nationale railnetwerken kunnen rijden.

Volgens Toet bleek recent dat inspanningen om de interoperabiliteit te verbeteren juist extra kosten met zich meebrachten en dus een averechts effect hebben gehad op de Nederlandse concurrentiepositie.

Dienstregeling

Onderzoeker Rob Goverde van TU Delft zegt dat ProRail de vervoerders meer als klant dient te behandelen. “Neem de dienstregeling op in de eisen voor ProRail, waardoor de aansluiting tussen vervoerders beter wordt.” Het is volgens de onderzoeker daarnaast nodig dat Nederlandse locomotieven zo snel mogelijk met het Europese treinbeïnvloedingssysteem ECTS (European Train Control System) uitgerust worden.

Het maken van zo’n dienstregeling is heel secuur puzzelwerk dat wordt gedaan in nauwe samenwerking tussen verschillende spoorbedrijven. Volgens Toet is het daarom geen goed idee om de verantwoordelijkheid voor dit planningswerk te verdelen over twee infrastructuurmanagers via één loket (ProRail en Keyrail).

Nerveus

Toet: “KNV wordt er heel nerveus van als dit bij twee organisaties wordt ondergebracht. Daarmee verliezen de goederenvervoerders het contact met ProRail en hun collega’s van het reizigersvervoer. Beschouw het Nederlandse spoor als één net, met één beheerder en ga daar ook zo mee om met één goederenloket”, aldus de KNV-directeur.

Het ministerie voor Infrastructuur en Milieu wil van de twee infrastructuurmanagers ProRail en Keyrail één infrastructuurmanager maken. Daarbij zou ProRail de infrastructuurmanager worden die sommige taken gaat delegeren aan Keyrail. Keyrail zou daarbij de rol krijgen van adviesbureau voor het spoorgoederenvervoer.

Extra kosten

KNV denkt zo’n concept muren creëert tussen ondernemingen en voor extra overheadkosten zorgt. Daarnaast zou het niet automatisch meer efficiëntie opleveren.

Toet: “De capaciteit van het Nederlandse spoor is bijna op zijn volledige benutting. Om geen capaciteit te verspillen is het is  extreem belangrijk dat de samenwerking tussen vakmensen op het spoor goed is.”

Marieke van Gompel

Lees ook:
KNV: ProRail afrekenen op groei spoorgoederenvervoer

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.