goederentrein

EU wil toelating voor rollend materieel makkelijker maken

De Europese Commissie wil de toelating van treinen op nationale spoornetwerken makkelijker maken. Een Europees Spooragentschap moet ervoor zorgen dat de toelating van rollend materieel en vergunningen aan vervoerders goedkoper en sneller verloopt. Spoorgoederenvervoerders die in meerdere Europese landen rijden, moeten daar nu nog voor bij verschillende spoorbeheerders aankloppen. Dit is omslachtig en brengt hoge kosten met zich mee.

De Europese Commissie wil met het voorstel dat onderdeel is van het Vierde Spoorpakket nationale wetgeving verminderen en bureaucratie verminderen. Het Vierde Spoorpakket is een pakket aan maatregelen dat er voor moet zorgen dat de positie van het Europees spoorvervoer verbetert.

Vergunningen

De bevoegdheden van het Europese spooragentschap (ERA) worden uitgebreid. Zo zal de organisatie onder meer spoorbedrijven autorisatie geven voor het gebruik van het spoor en veiligheidscertificaten verstrekken. Directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer: “Het is op dit moment twee keer zo duur om met een nieuwe locomotief in Nederland te rijden als in Duitsland vanwege allerlei nationale eisen en vergunningen voor veiligheidssystemen. Het zou de spoorgoederenvervoerders enorm veel geld schelen als de certificaten door het Europees agentschap worden verstrekt.”

Daarnaast wil de Europese Commissie dat overheden, die concessies voor reizigersvervoer gunnen, het financiële risico van de restwaarde van het rollend materieel op zich nemen. Dit maakt het makkelijker voor een nieuwe vervoerders om op het spoor te rijden. Dat kan door middel van een bankgarantie voor de aankoop van het materieel, maar ook door een leasemaatschappij voor rollend materieel op te richten.

Rollend materieel

Rollend spoormaterieel zoals locomotieven, wagons en treinstellen hebben een levensduur van 30 tot 40 jaar. Openbaar vervoersconcessies in Europa duren vaak 10 tot 15 jaar, waardoor vervoerders met de aanschaf van treinen enorme financiële risico’s lopen.

Verder wil de Europese Commissie dat de lidstaten verder gaan met het maken van een scheiding tussen het infrastructuurbeheer en de spoorbedrijven. Daarbij moet de rol van de infrastructuurbeheerders in de diverse Europese landen worden versterkt.

Reizigersvervoer

De Europese Commissie wil verder het reizigersvervoer in Europa vanaf 2019 verregaand te liberaliseren. Spoorvervoerders moeten daarbij de mogelijkheid krijgen om hun diensten aan reizigers in heel Europa aan te kunnen bieden. Met name over dit onderdeel van het Vierde Spoorpakket staat ter discussie. Dat zou betekenen dat de NS niet meer het alleenrecht heeft om op het hoofdrailnet te rijden.

De regering besloot onlangs om de concessie voor het hoofdrailnet tot 2025 aan de NS te gunnen. Als de Europese wetgeving wordt goedgekeurd, dan wordt deze verlenging niet stop gezet. Wel zal de Nederlandse overheid na 2019 met de Europese Commissie moeten onderhandelen over voortzetting van deze concessie.

Plannen

De Europese lidstaten en het Europese Parlement moeten zich nog over de plannen van de Europese Commissie buigen. Het Vierde Spoorpakket wordt donderdag in de Tweede Kamer behandeld.

Marieke van Gompel

Lees ook:

 

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “EU wil toelating voor rollend materieel makkelijker maken”

Jan Koning|11.03.13|16:28

Volgens de nieuwe EU-voorstellen mogen concessies die onderhands worden gegund maximaal lopen tot 3 december 2022. De Nederlandse overheid zal dus al veel eerder dan 2023 moeten starten met de onderhandelingen om de concessie aan NS tot 2025 goedgekeurd te krijgen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.