DB Schenker, goederentrein, spoor, goedenvervoer

Europese steun voor stille goederentreinen

Het Europees Parlement wil spoorgoederenvervoerders die hun treinen geluidsarm maken financieel compenseren. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu en haar Duitse collega Ramsauer pleitten eerder al voor een Europese regeling voor stille treinen, maar vonden toen bij hun Europese collega’s weinig gehoor. De Raad van de Europese Unie moet de stimuleringsmaatregel nog goedkeuren.

Directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer: “Dit probleem speelt in alle Europese landen. Goederenwagons bewegen zich door heel Europa en het is daarom logisch dat dit op Europees niveau wordt geregeld.”

Remblokken

Om geluidsoverlast te verminderen kunnen goederenwagons worden uitgerust worden met kunststof K- of LL-remblokken. Deze remblokken hebben als groot voordeel dat ze het wiel gladder houden, waardoor het rolgeluid vermindert.

De stille treinen zorgen voor tachtig procent minder geluidsoverlast. Daarmee levert het ombouwen van treinen met remblokken voor een goedkopere geluidsbeperking dan bijvoorbeeld geluidsschermen langs het spoor.

Stimuleringsmaatregel

Het uitrusten van wagons met kunststof remblokken wordt in Nederland en Duitsland reeds voor een deel gecompenseerd. De Nederlandse overheid heeft als doelstelling dat in 2020 tachtig procent van de goederenwagons in Nederland geluidsarm zijn. Toet: “Deze Europese stimuleringsmaatregel is zeer welkom en gaat enorm bijdragen aan het behalen van de geluidsreductie doelstelling. Chapeau voor het Europese Parlement!”

Het Europees Parlement wil de steunmaatregel voor het aanpassen van bestaande treinen met zogenaamde stille remblokken opnemen in het CEF-fonds (Connecting Europe Facility).

Besluit Raad

De Raad van de Europese Unie beslist waarschijnlijk in het eerste kwartaal van 2013 of de stimuleringsmaatregel in het Europese fonds wordt opgenomen.

Marieke van Gompel

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Europese steun voor stille goederentreinen”

Peter van Gentevoort|20.12.12|14:58

Heel fijn dat ze europees stil worden…. nu nog europees veiliger . Lpg wagons kunnen volgens mij namelijk nog steeds door europa karren zonder BR klasserings zoals bij LPG tankwagons op de weg in Nederland inmiddels geregeld is: http://www.infopuntveiligheid.nl/Publicatie/Faq/43/79/hoe-herken-je-lpg-tankwagens-met-hittewerende-bekleding.html

Paul deVos|08.01.13|10:54

Een stimuleringsregeling voor de ombouw van goederenwagens wordt al sinds 2002 in het UIC actieprogramma voor geluid van spoorwegen bepleit. Zwitserland, Duitsland en Nederland kenden al enige tijd een bonusregeling in de infraheffing voor stille of stil gemaakte goederentreinen. Daardoor werd de druk op wageneigenaren en vervoerders groter. Europese standaardisatie is ook hier van belang, want er dreigde een administratieve lappendeken van bonusregelingen. Europese Raad: nu doorpakken!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.