Strukton Rail, G1206

Rechter draait verbod Inspectie over Strukton-locomotief terug

Strukton Rail mag de komende tijd weer met een losse locomotief van het type G1206 rijden. Dat heeft de voorzieningenrechter bepaald. Daarmee is de maatregel die de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in juni aan Strukton Rail oplegde, voorlopig ongedaan gemaakt. De inspectie bepaalde toen dat G1206-locomotieven vanwege veiligheidsproblemen alleen nog maar met wagons mogen rijden.

De uitspraak van de voorzieningenrechter geldt in elk geval tot zes weken nadat ILT een beslissing genomen heeft in de nog lopende bodemprocedure op het bezwaar van Strukton Rail.

Veiligheidssysteem

Vervoerders met locomotieven van het type G1206 en G2000 mochten van de inspectie vanwege problemen met detectiesystemen in de railinfrastructuur in juni van dit jaar niet meer met losse locomotieven rijden, maar alleen nog met locomotieven met wagons erachter.

Falende detectie leidde ertoe, dat sommige locomotieven van de schermen van de verkeersleiding verdwenen. De inspectie oordeelde daarna dat locomotieven G1206 en G2000 vanwege de veiligheid niet meer zonder wagons mogen rijden. Het ging daarbij om een landelijke maatregel.

Roestvorming

Uit onderzoek van DeltaRail bleek dat de detectieproblemen onder meer worden veroorzaakt door vervuiling en roestvorming op het spoor. De G1206 van de Duitse product Vossloh Locomotives is een locomotief die al tien jaar probleemloos in Nederland en elders in Europa rijdt.

Er is éénmalig een G1206 kortstondig niet gedetecteerd en dit betrof een G1206 die niet van Strukton was. De oorzaak daarvan ligt voornamelijk in de conditie van de spoorrails. Isolerende vervuiling is een infrastructureel probleem. Daarvan ligt de verantwoordelijkheid bij de infrastructuurbeheerder.

Aanpassingen infrastructuur

De rechter oordeelde dat de inspectie de belangen van Strukton niet heeft meegewogen. Er is niet nagedacht over een compensatieregeling. Daarnaast heeft de inspectie onvoldoende duidelijk gemaakt wanneer de maatregel opgeheven of het probleem bestreden gaat worden. Advocate Viola Sütő verdedigt samen met collega Veltman Strukton Rail in deze zaak.

Omdat alleen Strukton Rail, die met vier G1206-locomotieven rijdt, bezwaar maakte oordeelde de rechter alleen over de maatregel ten opzichte van Strukton. Andere spoorbedrijven zijn mogelijk ook benadeeld door de last onder bestuursdwang van de inspectie. 
Het gaat daarbij om de spoorbedrijven die ook met de G1206 of met de G2000’s rijden.

Veligheid

Het komt niet vaak voor dat een spoorbedrijf in rechte tegen de inspectie opkomt. Omdat Strukton Rail behoorlijk gedupeerd was door de opgelegde last, besloot het bedrijf stappen te nemen tegen de maatregel.

Het rijden met wagons kost extra tijd voor de vervoerders omdat zij meerdere rangeerbewegingen moeten maken. Dat gaat ook ten koste van de veiligheid. Machinisten moeten ten gevolge van de last vaker de locomotief verlaten en het spoor op lopen. Dat het rijden met wagons ten koste gaat van de veiligheid, was voor de rechter een van de redenen om de maatregel op te heffen. Bij het rangeren moeten wagons aan- of losgekoppeld worden.

Marieke van Gompel

Lees ook: Problemen veiligheidssysteem op rangeerterrein Maasvlakte

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.