Infrabel investeert in spoorcapaciteit haven Zeebrugge

Om de verwachte groei van het spoorgoederenvervoer in de haven van Zeebrugge op te kunnen vangen investeert de Belgische spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel fors in uitbreiding van de spoorcapaciteit in en rond de haven van Zeebrugge. Infrabel heeft 22 miljoen euro uitgetrokken voor drie infrastructuurprojecten. Twee daarvan zijn onlangs afgerond, de derde wordt binnenkort in gebruik genomen.

Met de nieuwe 1,7 kilometer lange Boog Ter Doest (kosten: 9 miljoen euro) is er sinds vorige maand een rechtstreekse enkelsporige verbinding bijgekomen tussen de spoorinstallaties van de westelijke en oostelijke havenzones. De verbinding ligt tussen de lijn naar Zeebrugge en de lijn naar Knokke en moet garant staan voor een vlottere doorstroming van het goederenverkeer binnen de haven van Zeebrugge.

Waggelwaterbrug

Eerder deze maand is de vernieuwde Waggelwaterbrug (kosten: 10 miljoen euro) in gebruik genomen. De nieuwe spoorbrug over het kanaal Brugge – Oostende vervangt de oude spoorbrug. De brug bestaat nu nog uit twee brugdekken met elk één spoor. In de toekomst komt er een derde brugdek bij op het moment dat het derde spoor tussen Brugge en de Vertakking Dudzele wordt aangelegd.

Vanaf 9 december is de nieuwe spoorverbinding Pelikaan-Ramskapelle (kosten: 3 miljoen euro) klaar voor gebruik. De bedoeling is dat het nieuwe spoor leidt tot een vlottere samenstelling van goederentreinen zonder gebruik te hoeven maken van het reizigersspoor tussen de vertakking Dudzele en Knokke.

Nieuwe spoorprojecten

De komende jaren staan nog meer spoorprojecten op stapel in en rond de haven van Zeebrugge. Zo gaat Infrabel ter hoogte van Zwankendamme een nieuwe vertrek- en aankomstbundel bouwen, bestaande uit 24 geëlektrificeerde sporen. Verder wordt de sporenbundel van Zeebrugge uitgebreid en vernieuwd tot een groot rangeerstation met dertig sporen.

De toegang van en naar de haven wordt onder meer verbeterd met de aanleg van een derde spoor tussen Dudzele en Brugge en de uitbreiding van twee naar vier sporen tussen Brugge en Gent.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.