Goederentrein

‘Verdwijnen rode diesel kost spoorgoederenvervoer 4,5 miljoen’

Het verdwijnen van de rode diesel per 1 januari 2013 kost de spoorgoederenvervoerders jaarlijks 4,5 miljoen euro. Dat blijkt uit een inventarisatiestudie van KNV Spoorgoederenvervoer. Voor rode diesel in voorraad moet het verschil tussen het lage accijnstarief en het hoge accijnstarief (17 cent per liter) worden bijbetaald.

De resultaten van het spoorgoederenvervoer liepen de afgelopen jaren terug en daar komt nu een hogere brandstofprijs nog bovenop. Toet: “We zien dat het goederenvervoer afneemt en dat de positie van Nederland daarin onder druk staat. In de afgelopen vier, vijf jaar heeft er geen groei plaatsgevonden. En in het laatst half jaar zijn de transportvolumes zelfs teruggelopen.”

Hogere kosten

Verder zorgen een hogere gebruikersvergoeding voor het spoor, extra kosten voor de treinbeveiligingssystemen en de extra vergunningen die spoorvervoerders in Nederland moeten hebben ervoor dat de sector het water aan de lippen staat.

De binnenvaart mag wel rode diesel blijven gebruiken. Toet: ““Ik vind dit oneerlijk, omdat rode diesel was bedoeld als brandstof voor alle niet-weggebruikers: landbouwtrekkers, locomotieven, maar ook grondverzetmachines, hijskranen en koelaggregaten.”
 

De maatregel voor de afschaffing van de rode diesel komen uit het Lenteakkoord. Toet: In het akkoord stond dat de sector gecompenseerd zou worden. Maar daar wordt nu nog niet over gesproken.”

Onderzoek

Onderzoeksbureau Panteia/NEA maakte in september van dit jaar bekend dat de transportvolumes per spoor waren teruggelopen vanwege de economische crisis. De groei van het spoorgoederenvervoer in Nederland stabiliseert in 2012 tot 0,1 procent. Voor 2013 wordt er wel een groei van 2,2 procent voorspeld. De vervoersvolumes zijn daarmee nog steeds niet terug op het niveau van voor de kredietcrisis in 2008.

Vooral het vervoer van metaalproducten en containers met eindproducten loopt terug, zo blijkt uit het onderzoek. Naast het containervervoer zijn voor het totale spoorvervoer ijzererts, kolen en chemie de grootse volumestromen in Nederland. Volgens KNV moet de spoorsector jaarlijks ongeveer vijf procent groeien om aan de doelstellingen van duurzame mobiliteit te voldoen.

Marieke van Gompel

Lees ook:
Nederland moet spoorgoederenvervoer niet ontmoedigen

Magere groei van spoorgoederenvervoer in 2013

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.