Regeerakkoord: barrières internationaal treinverkeer weghalen

Belemmeringen voor grensoverschrijdend treinverkeer moeten verdwijnen en er moet opnieuw worden gekeken naar de organisatie en ordening voor het spoor. Dat hebben VVD en PvdA afgesproken in het regeerakkoord, dat maandag is gepresenteerd. Hoe deze plannen er concreet uit gaan zien is nog onduidelijk.

Directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer: “Het spoorgoederenvervoer van en naar het Europese achterland moet aantrekkelijker worden gemaakt. 95 procent van het spoorgoederenvervoer in Nederland gaat naar of komt uit het buitenland. Daarom moeten we zorgen dat Nederland aantrekkelijk blijft met onder meer betaalbare tarieven.”

Inspraak

Volgens Toet blijkt uit het regeerakkoord dat er verder wordt gekeken om een loket te maken voor het beheer van spoorinfrastructuur voor spoorgoederenvervoerders. De rol die Keyrail en ProRail daarbij gaan krijgen is nog onduidelijk. “We betreuren het dat klantvriendelijkheid naar spoorvervoerders toe niet in het regeerakkoord is opgenomen.”

In de kabinetsplannen staat verder dat het Europese beveiligingssysteem ERTMS vanaf 2016 met bestaande budgetten gefaseerd wordt ingevoerd. Ook komt er een verbeterprogramma om het aantal overwegincidenten te verminderen.

Ov-jaarkaart

Studenten krijgen vanaf 2015 geen ov-jaarkaart meer. Daarvoor in de plaats komt een kortingskaart. Deze kaart wordt voortaan ook verstrekt aan mbo’ers. Daarvoor in de plaats komt een kortingskaart. Deze kaart wordt voortaan ook verstrekt aan mbo’ers. Naar verwachting gaan studenten fors minder gebruikmaken van het openbaar vervoer nu ze voor ieder kaartje moeten betalen.

Het is wel mogelijk voor studenten met hoge reiskosten om hun lening bij DUO op te hogen. De Nederlandse vervoersbedrijven ontvangen jaarlijks zo’n 700 miljoen euro voor de studentenkaart. Ongeveer 400 miljoen euro daarvan is voor de NS.

Hoofdrailnet

De NS blijft verantwoordelijk voor het openbaar vervoer op het hoofdrailnet. Het spoorbedrijf gaat de concessie voor de periode van 2015 tot 2023 verzorgen.

Het kabinet gaat voor de spoorlijnen buiten het hoofdrailnet de mogelijkheden voor decentralisatie onderzoeken. Een onafhankelijke commissie onder leiding van Eric Janse de Jonge deed eerder al onderzoek naar decentralisatie van een aantal spoorlijnen. Hij adviseerde om een aantal spoorlijnen regionaal aan te besteden. Het gaat om de trajecten Zwolle – Groningen, Zwolle – Enschede, Maastricht Randwyck – Roermond en Sittard – Heerlen.

Aansluitingen

Het nieuwe kabinet gaat er verder voor zorgen dat spoor en andere vormen van openbaar vervoer beter op elkaar aansluiten. Daarbij worden onder meer de problemen met het dubbel instaptarief en de single check in en check-out aangepakt.

Marieke van Gompel

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.