DB Schenker Rail

Proef met beloning voor stille goederentreinen

DB Schenker doet mee aan een proef waarbij goederentreinen die volledig uit stille wagons bestaan, een bijdrage krijgen. De proef komt voort uit een samenwerking tussen KNV Spoorgoederenvervoer, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en ProRail.

Een stille goederentrein bestaat volledig uit nieuwe, stille wagons of uit oude wagons die zijn omgebouwd met kunststof remblokken. Deze speciale remblokken zorgen ervoor dat het wiel bij het remmen gelijkmatiger slijt en het wiel gladder wordt. Daardoor produceert een wagon minder geluid. De geluidsoverlast voor de omgeving neemt daardoor merkbaar af.

Prestatieregeling

De bestaande prestatieregeling voor het rijden met omgebouwde oude wagons met nieuwe remblokken is onlangs ook verbeterd. Vervoerders bleken hier in de praktijk vrijwel geen gebruik van de maken omdat de regeling niet voldoende aansloot bij de benodigde investeringen van vervoerders.

Zo wordt de tijdsduur waarbinnen de kosten kunnen worden terugverdiend, verlengd van twee naar vier jaar. Ook is een gedeeltelijke vooruitbetaling van de bijdrage mogelijk waardoor het voor vervoerders financieel aantrekkelijk wordt om de wagens waarmee ze rijden om te bouwen.

Evaluatie

De prestatieregeling voor stille goederentreinen levert voordeel op voor alle betrokken partijen. Vervoerders krijgen een subsidie op de kosten die ze extra moeten maken, de omgeving ervaart minder geluidsoverlast van de treinen en ProRail kan binnen de bestaande geluidsnormen meer treinen laten rijden.

ProRail het ministerie van Infrastructuur en Milieu en KNV Spoorgoederenvervoer evalueren de proef voor stille treinen na een half jaar. Vervoerders kunnen de bijdrage aanvragen bij ProRail.

Groei vervoersvolumes

Het goederenvervoer per spoor is van groot belang voor de achterlandverbindingen van de Nederlandse havens en daarmee voor de Nederlandse economie. Om de voorziene groei in vervoersvolumes per spoor te realiseren moet de geluidsoverlast worden teruggedrongen, met name door de inzet van geluidsarme treinen.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Proef met beloning voor stille goederentreinen”

Gerard Roddeman|06.06.13|14:39

Om de oude goederenwagons op te sporen, die lawaai maken heb ik een idee. Is daar interesse voor?

m.vr.gr. Gerard Roddeman

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.