Koen Overtoom, Haven Amsterdam, Cees de Vries, ProRail

Haven Amsterdam opent vernieuwde goederensporen

Haven Amsterdam en ProRail hebben maandag de vernieuwde goederensporen aan de Aziëhavenweg en Westhavenweg geopend. Met de vernieuwde spoorlijnen is schoner en stiller railvervoer mogelijk in de Amsterdamse haven. Ook kunnen de treinen vaker en sneller rijden.

Op het spoor aan de Aziëhavenweg kunnen nu elektrische goederentreinen rijden. Het spoor aan de Westhavenweg is geschikt gemaakt voor langere goederentreinen tot 750 meter. Daarmee voldoet het westelijk havengebied aan de Europese richtlijnen en is verdere groei mogelijk.

Vernieuwing goederensporen

De vernieuwing van de goederensporen is efficiënt en duurzaam. Elektrische treinen zijn stiller en schoner dan dieseltreinen en langere goederentreinen zijn efficiënter. ProRail heeft ook de grond bij de Westhavenweg schoongemaakt.

Goederentreinen hebben vanaf de Aziëhavenweg direct aansluiting op het hoofdrailnet. Voorheen moesten de treinen eerst nog richting het spoorterrein bij de Westhavenweg rijden. Dit scheelt tijd en capaciteit.

Vier miljoen ton goederen

Jaarlijks wordt in de regio Amsterdam vier miljoen ton goederen per trein aan- en afgevoerd. Dat varieert van olie, staal en kolen tot afval en auto’s.

Amsterdam heeft bij Geldermalsen een aansluiting op de Betuwelijn. Deze goederenspoorlijn loopt van de Rotterdamse haven tot aan de grens van Duitsland (bij Zevenaar). De Betuwelijn biedt railgoederenvervoerders een rechtstreekse verbinding met het Europese achterland.

Duurzame haven

Haven Amsterdam werkt samen met ProRail in de Amsterdamse haven aan meer gebruik van het spoor voor goederenvervoer. Duurzaamheid en bereikbaarheid zijn daarbij kernbegrippen. 

Haven Amsterdam heeft de ambitie een van de meest duurzame havens in Europa te worden, met meer vervoer van goederen over water en rail en minder vervoer over de weg.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.