Tweede Kamer

KNV wil dat spoorvervoer in regeerakkoord komt

De nieuwe regering moet de komende kabinetsperiode direct aan de slag gaan met de concessie van ProRail die in 2015 afloopt. Ook moet het kabinet de wetgeving voor openbaar vervoer en zorgvervoer (AWBZ) aanpassen. Dat zegt Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). De belangenvereniging biedt de informateurs van het nieuwe kabinet de Koninklijke Vervoersagenda 2013-2016 aan waarin deze onderwerpen zijn opgenomen. 



De werkgeversvereniging vindt dat het zaak is om nu de concessievoorwaarden voor ProRail aan te scherpen. Het contract van de spoorbeheerder loopt in 2015 af en moet volgens KNV nu al in het regeerakkoord worden opgenomen.

Klantvriendelijkheid

De nadruk zou bij het spoorbeheer op klantvriendelijkheid moeten liggen. KNV-directeur Ad Toet: “Spoorbeheerder Keyrail moet spoorgoederenvervoerders bijvoorbeeld meer inspraak geven over investeringen in het spoor en over de dienstregeling.” De werkgeversvereniging pleit daarom bij de informateurs voor een verstevigde positie van klanten in de nieuwe concessies voor het landelijke spoornetwerk en de Betuweroute.

Het openbaar vervoer is tussen 2007 en 2012 gedecentraliseerd. Alle concessies werden aanbesteed en er werd gewerkt aan een structuur die de samenhang tussen OV-concessies moet gaan beschermen. Die structuur moet volgens KNV duidelijk worden vastgelegd in de Wet Personenvervoer 2000.

Wet Personenvervoer 2000

Toet: “Op de grensvlakken van concessies ervaart de reiziger nog ongemak zoals bij het gebruik van de OV-chipkaart.” Er speelden met de OV-chipkaarten allerlei problemen zoals het dubbele instaptarief en het verlangen naar een systeem waarbij reizigers maar een keer in en uit hoeven te checken wanneer zij reizen met meerdere vervoerders.

“In de Wet Personenvervoer 2000 staat vaag opgenomen dat een organisatie verantwoordelijk is voor de OV-chipkaart. Dit moet veel concreter worden vastgelegd in de Wet Personenvervoer 2000. Daarbij gaat het met name om processen zoals die zijn uitgevoerd door Trans Link Systems, het bedrijf achter de OV-chipkaart”, stelt de directeur.

Vervoer patiënten

De bezuinigingen binnen de AWBZ-zorg op het vervoer moeten volgens KNV teruggedraaid worden. In het Lenteakkoord is opgenomen dat daarop voor meer van de helft wordt bezuinigd. Met dit geld worden patiënten vervoerd tussen hun huis en zorglocatie of van dikwijls kleine zorg-woonlocaties naar een behandellocatie. KNV roept het komende kabinet op om de pijn voor de zwaksten in de samenleving te verlichten.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.