Husa Transportation

Ministerie geeft binnenvaart voorkeurspositie

Als het spoorgoederenvervoer dezelfde kansen en steun krijgt als andere vervoerswijzen, kan er een veel grotere markt zijn voor deze sector. Maar met de huidige ongelijkheid ten opzichte van bijvoorbeeld de binnenvaart, kan de spoorbranche vanuit een bedrijfseconomisch oogpunt vrijwel niet groeien. Dat verklaart Dirk Broek, commercieel directeur van Husa Transportation Railway Services, tegenover stichting Rail Cargo. Lees hieronder zijn opinie.

OPINIE – Recent sprak ik met een hoge ambtenaar van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Die was van mening dat er sprake was van overcapaciteit op het spoor. Ik heb hem gezegd dat ik het volstrekt oneens met hem was en heb vervolgens een en ander uiteengezet.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Ministerie geeft binnenvaart voorkeurspositie”

Ben Ivar Kolster|17.10.12|22:31

De spoorbranche wentelt de negatieve externe effecten zoals geluidsoverlast, trillingen, dichte spoorwegen, risico van gevaarlijke stoffen, op de omgeving af. Nu wil men weer over bestaande spoorwegen rijden dwars door steden als Arnhem, Deventer, Zutphen en Hengelo. De huizen langs deze lijnen dalen als gevolg voor meer dan een half miljard euro in waarde. Deze kosten zouden juist door de spoorsector gedragen moeten worden (niet dus). Alleen al om reden verdient vervoer over water de voorkeur.

bernard seldenrath|11.11.12|01:47

Je moet als spoorvervoerder ook wel willen investeren in milieumaatregelen; stroom is een schonere en goedkopere brandstof dan diesel in welke kleur ook. En onze overheid heeft ruimhartig vele miljarden geinvesteerd in spoorlijnen met bovenleiding. Subsidies voor stille goederenwagons. De gebruiksvergoeding voor het spoor is inderdaad verhoogd; dekt nu ca 10 % van de kosten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ministerie geeft binnenvaart voorkeurspositie | SpoorPro.nl
Husa Transportation

Ministerie geeft binnenvaart voorkeurspositie

Als het spoorgoederenvervoer dezelfde kansen en steun krijgt als andere vervoerswijzen, kan er een veel grotere markt zijn voor deze sector. Maar met de huidige ongelijkheid ten opzichte van bijvoorbeeld de binnenvaart, kan de spoorbranche vanuit een bedrijfseconomisch oogpunt vrijwel niet groeien. Dat verklaart Dirk Broek, commercieel directeur van Husa Transportation Railway Services, tegenover stichting Rail Cargo. Lees hieronder zijn opinie.

OPINIE – Recent sprak ik met een hoge ambtenaar van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Die was van mening dat er sprake was van overcapaciteit op het spoor. Ik heb hem gezegd dat ik het volstrekt oneens met hem was en heb vervolgens een en ander uiteengezet.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Ministerie geeft binnenvaart voorkeurspositie”

Ben Ivar Kolster|17.10.12|22:31

De spoorbranche wentelt de negatieve externe effecten zoals geluidsoverlast, trillingen, dichte spoorwegen, risico van gevaarlijke stoffen, op de omgeving af. Nu wil men weer over bestaande spoorwegen rijden dwars door steden als Arnhem, Deventer, Zutphen en Hengelo. De huizen langs deze lijnen dalen als gevolg voor meer dan een half miljard euro in waarde. Deze kosten zouden juist door de spoorsector gedragen moeten worden (niet dus). Alleen al om reden verdient vervoer over water de voorkeur.

bernard seldenrath|11.11.12|01:47

Je moet als spoorvervoerder ook wel willen investeren in milieumaatregelen; stroom is een schonere en goedkopere brandstof dan diesel in welke kleur ook. En onze overheid heeft ruimhartig vele miljarden geinvesteerd in spoorlijnen met bovenleiding. Subsidies voor stille goederenwagons. De gebruiksvergoeding voor het spoor is inderdaad verhoogd; dekt nu ca 10 % van de kosten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.