DB Schenker Harbour Express, Wereldhavendagen

Stoomtrein DB Schenker rijdt naar Rotterdamse haven (video)

Nederland heeft de beste haveninfrastructuur ter wereld. Dat stelt het World Economic Forum in ‘The Global Competitiveness Report 2012-2013’. Dat komt onder meer door de grote investeringen die de afgelopen jaren zijn gedaan in de spoorinfrastructuur in het havengebied in Rotterdam. De haven wordt door een 45 kilometer lange goederenspoorlijn verbonden met economische centra in heel Europa. Tijdens de Wereldhavendagen van 7 tot en met 9 september konden geïnteresseerden een rit maken over deze spoorlijn met de historisch stoomtrein DB Schenker Harbour Express.

De DB Schenker Harbour Express is een sneltrein uit 1939 die in Duitsland tot 1975 in actieve dienst was. De stoomtrein maakte een rit vanuit Rotterdam centraal naar Maasvlakte West. “In Nederland hebben tot 1959 stoomtreinen gereden. In Duitsland waren ze tot 1988 in dienst”, vertelt Sander Husen aan boord van de trein. Husen is teamleider internationale machinisten bij spoorgoederenvervoerder DB Schenker.

Stoomtreinen

Husen: “Bij stoomtreinen is het zo dat hoe groter de wielen zijn, hoe harder ze rijden. Stoomtreinen met kleinere wielen zijn sterker en werden daarom met name voor het spoorgoederenvervoer gebruikt. Tegenwoordig geldt dit niet meer omdat bijna alles elektrisch is aangedreven. Een elektrische locomotief heeft veel meer kracht, ongeveer 8500 pk. Dat staat gelijk aan zeven diesel-locomotieven.” Elektrische locomotieven kunnen daarom ook meer tonnages vervoeren.

DB Schenker is grootste spoorgoederenvervoerder bij de Rotterdamse haven. Husen: “Dagelijks rijden er ongeveer honderdtwintig goederentreinen van en naar de Rotterdamse haven. We rijden veel ijzererts, steenkool, chemische producten en containers.”

Spoor in ontwikkeling

Directeur Sabine Bruijnincx van de Wereldhavendagen: “Het spoorgoederenvervoer is zeer belangrijk voor de Rotterdamse haven, omdat het ons verbindt met het achterland. Het spoor is op dit moment in ontwikkeling met de aanleg van Maasvlakte 2. Het land wordt drooggelegd, zodat daar een spoorlijn kan worden gemaakt.”

“Het uitbreiden van de spoorinfrastructuur in de haven is erg belangrijk, omdat Rotterdam het voornemen heeft om de CO2-uitstoot met vijftig procent (in 2025, red.) terug te brengen”, vertelt Bruijnincx.

Maasvlakte 2

Op Maasvlakte 2 worden op dit moment grote terminals aangelegd waarmee spoorgoederenvervoerders de haven vanaf 2013 zullen verbinden met economische centra in heel Europa. Rotterdam is met haar haven een van de belangrijkste kruispunten van goederenstromen ter wereld. De overslag is jaarlijks zo’n 430 miljoen ton.

Marieke van Gompel

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.