Goederentrein

Bentheimer Eisenbahn: stijging kosten spoor absurd

De Bentheimer Eisenbahn en de Euroterminal in Coevorden gaan in Den Haag aandacht vragen voor de hoge kosten van het gebruik van het spoor. Directeur Joachim Berends van de Bentheimer Eisenbahn noemt de stijging van de kosten in relatief korte tijd ‘absurd’.

KNV Spoorgoederenvervoerder luidde al eerder de noodklok over de moeilijke positie waarin het spoorgoederenvervoer zich bevindt. Door de hoge kosten van het gebruik van het spoor wordt het goederenvervoer weer de vrachtwagen ingedrongen, verklaart Berends tegenover RTV Drente.

Rode diesel

KNV Spoorgoederenvervoer stelt dat de kosten vanaf 2005/2006 met driehonderd procent zijn gestegen. De kosten verschillend per type trein.

Naast de hoge kosten is het spoorgoederenvervoer in 2012 met ruim tien procent gekrompen. Daarbij komt dat in het Lenteakkoord aangekondigd dat het belastingvoordeel op rode diesel, de brandstof voor dieseltreinen, in 2013 zal vervallen. Voor de binnenvaart blijft het belastingvoordeel wel bestaan.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.