Goederentrein, ketelwagens

VNCI en DB Schenker pakken druppellekkages aan

De Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie (VNCI) en spoorgoederenvervoerder DB Schenker gaan druppellekkages van gevaarlijke stoffen aanpakken. Dat doen zij door procedures vast te stellen, praktijkvoorbeelden te analyseren en gebruik te maken van controlelijsten.

Grote verladers, DB Schenker, ProRail en de Inspectie Leefomgeving en Transport bespraken deze onderwerpen dinsdag tijdens een informatiebijeenkomst in Den Haag.

Stank en veiligheidsproblemen

Bij druppellekkages komen kleine hoeveelheden chemicaliën vrij uit een spoorketelwagen of tankcontainer, wat kan leiden tot stank en veiligheidsproblemen. Zo werd in juni van dit jaar het treinverkeer tussen Nijmegen en Den Bosch stilgelegd. Uit de ketelwagen van een goederentrein bij station Oss lekte het oplosmiddel methylisobutylketon. Eerder dit dit jaar waren er in korte tijd drie verschillende incidenten met lekkende goederenwagons bij station Roosendaal.

Het probleem is in bijna alle gevallen te voorkomen door bij het vullen van de container een werkprocedure te volgen. Zo’n procedure richt zich op het nauwgezet volgen van instructies om de tank te vullen en op het corrigeren van afwijkingen. In de procedure is een controlelijst van de Europese raad voor chemische industrie Cefic opgenomen.

Zendingen uit buitenland

De helft van alle druppellekkages zou worden veroorzaakt door zendingen uit het buitenland. De aanwezige partijen willen dit oplossen door de ontvanger in Nederland commerciële druk uit te laten oefenen op de buitenlandse spoorgoederenvervoerders.

Tijdens de bijeenkomst kwam verder naar voren hoe belangrijk volledige informatie over de te vervoeren chemicaliën is. In 2011 bleek uit onderzoek van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport dat er bij het spoorvervoer van gevaarlijke stoffen nog wel wat tekortkomingen zitten in de administratie.

Wagons zonder informatie niet vervoeren

DB Schenker heeft al eerder besloten om wagons waarover informatie ontbreekt niet meer te vervoeren.

Lees ook:
35 incidenten met lekkende goederentreinen sinds 2011
Treinverkeer snel hervat na lekkende goederentrein Oss

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.