Jacques Monasch

Zorgen spoorgoederenvervoer geuit bij werkbezoek PvdA’er Monasch

Kandidaat-Kamerlid Jacques Monasch van de PvdA heeft dinsdag diverse spoorlocaties bezocht in de regio Rotterdam. Daarbij werd met name de moeilijke tijd waarin het spoorgoederenvervoer zich bevindt aan de kaak gesteld. Monasch: “Als Nederlandse spoorvervoerders door ingewikkelde regelgeving op achterstand worden gezet ten opzichte van de concurrenten moeten wij daar als Tweede Kamer wat aan doen. Ik zal hierover na de verkiezingen in de Tweede Kamer de discussie over starten.” 


Bekijk de fotoreportage onderin

Bij het werkbezoek van Monasch werden verschillende pijnpunten aan de kaak gesteld die spelen binnen de railsector. De railbedrijven kaarten aan dat het spoorgoederenvervoer is gekrompen door de economische crisis. Daarnaast zorgt ingewikkelde Nederlandse wetgeving er onder meer voor dat Nederland minder aantrekkelijk wordt als handelsland.

Politiek moet maatregelen nemen

Duur materieel jaagt de goederenvervoerders op hoge kosten waardoor zij met hun prijzen moeten stijgen. De mensen uit de railsector vinden dat de politiek maatregelen moet nemen om de railsector te steunen in deze moeilijke tijd.

Monasch bezocht samen met KNV-directeur Ad Toet het Scheepvaart- en Transport College (STC) in Rotterdam waar hij onder meer sprak met leerling-machinisten. Bij het STC worden studenten op mbo-niveau opgeleid tot volledig bevoegd machinist. Monasch: “Het is heel bijzonder om te zien hoe enthousiast deze jongeren zijn over het machinistenvak.”

Moeilijk vaarwater spoorgoederenvervoer

Bij het Rail Service Center (RSC) in Rotterdam gaf stafmedewerker Guus de Bode een presentatie over de grootste railterminal van Nederland. Bij RSC worden intermodale treinen samengesteld en beladen. De Bode vertelde dat er bij de terminal dagelijks 1100 railgerelateerde handelingen plaatsvinden. De PvdA’er keek bij het RSC ook mee in de procesleidingruimte.

Bij spoorgoederenvervoerder Rurtalbahn in Rotterdam schoven de directies en medewerkers van onder meer Rurtalbahn, Captrain, HUSA en Hupac aan voor de lunch. Daarbij spraken de diverse partijen over het moeilijke vaarwater waarin het spoorgoederenvervoer zich bevindt.

Ingewikkelde Nederlandse regelgeving

Alle verschillende partijen gaven aan ‘last’ te hebben van de economische crisis. Er moet onder meer bezuinigd worden op het productieproces en er vallen ontslagen. Wat het volgens de aanwezigen nog moeilijker maakt is dat ProRail ‘onvoldoende klantvriendelijk’ is. De spoorbeheerder houdt te weinig rekening met de wensen van de vervoerders.

Ook ingewikkelde Nederlandse regelgeving speelt volgens de aanwezigen een rol bij de afnemende vraag naar goederenvervoer over het spoor. Andere landen in Europa zouden Nederland al gaan mijden vanwege de complexe regelgeving en de stijgende prijzen door extra maatregelen die de vervoerders moeten nemen. Een voorbeeld is het ombouwen van treinen voor het Europese beveiligingssysteem ERTMS. Monasch: “Ik wil van de minister weten hoe het zit met die locomotieven die duurder worden vanwege het ombouwen voor het beveiligingssysteem ERTMS.”

Adviesorgaan nodig

De rol van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport werd ook bekritiseerd. De Inspectie voert controles uit op het spoorgoederenvervoer en keurt zaken af als ze niet goed zijn. De railsector mist daarnaast een adviesorgaan dat de bedrijven laat zien op welke manier zij wel kunnen voldoen aan de eisen van de Inspectie. Ook de rode diesel-discussie baart zorgen. Het belastingvoordeel op diesel dreigt op korte termijn te worden afgeschaft voor de spoorgoederenvervoerders, waardoor de kosten stijgen.

De PvdA’er bezocht verder rangeerterrein Kijfhoek en verkeersleiding Betuweroute in Zwijndrecht. Daar sprak hij met directeur Sjoerd Sjoerdsma en manager Marketing en Business Development Max Philips van spoorbeheerder Keyrail. Monasch sprak met Philips en Sjoerdsma onder meer over de kansen die er liggen in het buitenland voor het Nederlandse spoorgoederenvervoer.

Railsector belangrijk voor economie

Leon Bras van brandweer Rijnmond gaf op het terrein van Keyrail een demonstratie met een wagen met een mobiele dataterminal. Hij liet zien dat hij met de ICT-apparatuur in zijn wagen kan aantonen op welke locaties gevaarlijke stoffen zich bevinden bij een bedrijf.

Monasch: “Deze dag maakt het nog duidelijker hoe belangrijk de railsector en het spoorgoederenvervoer is voor de economie in Nederland. Het spoorvervoer heeft een cruciale rol bij de overslag in de Rotterdamse haven.”

Marieke van Gompel

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Zorgen spoorgoederenvervoer geuit bij werkbezoek PvdA’er Monasch”

Donna Tjin Kam Jet|30.08.12|12:24

Ik vraag me af of het niet mogelijk is om ism Particuliere Internationale investeerders een geheel nieuwe route voor een vrachttrein van West China via Centraal Azie , Zuid Rusland, Belarus , Polen, Hamburg, Nederland, Belgie, Frankrijk en Engeland te realiseren.

Zo niet dan wil ik graag de punten horen waarom dit niet mogelijk is.

Vriendelijke groet,

Donna Tjin Kam Jet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.