Goederentrein, ketelwagens

35 incidenten met lekkende goederentreinen sinds juni 2011

Bij het spoorgoederenvervoer hebben zich sinds begin 2011 35 druppellekages met gevaarlijke stoffen voorgedaan. Dat zegt minister Schultz van Haegen. In vier gevallen moest een station ontruimd worden. Het station van Oss moest in juni van dit jaar worden ontruimd vanwege een lekkende ketelwagen van een goederentrein.

Schultz van Haegen zegt dat er sinds begin 2011 tot midden juli 2012 35 druppellekkages met gevaarlijke stoffen zijn gemeld. Ze stelt dat de Inspectie Leefomgeving en Transport op dit moment een inspectie uitvoert die zich richt op het voorkomen van druppellekkages. Daarbij controleert de inspectie de laad- en losprocedure van afzenders, vullers en ontvangers van reservoirwagens.

Lekkende goederentrein bij station Oss

De SP had de minister ter verantwoording geroepen naar aanleiding van een lekkende ketelwagen van een goederentrein bij station Oss in juni van dit jaar. De goederentrein van Rurtalbahn stond op een van de rangeersporen bij station Oss toen bleek dat uit de ketelwagen het oplosmiddel methylisobutylketon lekte. 

Het treinverkeer tussen Nijmegen en Den Bosch werd stilgelegd. Uit onderzoek bleek dat er wel iets had gelekt, maar dat er geen gevaar was. Daarna is het treinverkeer hervat.

Eerder dit jaar waren er in korte tijd drie verschillende incidenten met lekkende goederenwagons bij station Roosendaal. Daarbij ging het om treinen van DB Schenker. Bij de derde ontruiming in Roosendaal bleek het om loos alarm te gaan. Er was daar alleen smeerolie of hydraulische olie gelekt.

Vervoerder mag zelf route kiezen

Het is onbekend waarom goederenvervoerder Rurtalbahn, die van Rotterdam naar Duitsland onderweg was, niet via de Betuweroute reed maar via Oss. De vervoerder mag binnen de huidige wet- en regelgeving zelf bepalen welke route hij kiest, stelt de minister.

De Inspectie voor Leefomgeving en Transport heeft de meldingsverplichting nog eens extra onder de aandacht gebracht bij de afzenders, vullers, vervoerders en ontvangers van reservoirwagens met gevaarlijke stoffen. 

De inspectie bewaakt elke reservoirwagen met een druppellekkage van het ontstaan van het lek tot en met de reparatie. Bij het niet melden van een lekkage, wordt er proces-verbaal opgemaakt.

Oefenbeleid en trainen kan beter

Volgens ProRail kan het oefenbeleid, het trainen en opleiden en het herstel van de treindienst na een melding van lekkages nog beter. De spoorbeheerder overlegt hierover met de veiligheidsregio’s. 

Daarnaast zijn de (inter)nationale voorschriften voor vullers en lossers aangescherpt. Deze voorschriften gaan vanaf 2013 in werking.

Lees ook:
Treinverkeer snel hervat na lekkende goederentrein Oss

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “35 incidenten met lekkende goederentreinen sinds juni 2011”

Machinist|27.08.12|17:25

Zijn de ‘incidenten’ die geen lekkage waren nu ook meegeteld in het totaal van 35 of gaat het om 35 daadwerkelijke lekkages?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.