Spoorgoederenvervoer met ruim tien procent gekrompen

Het spoorgoederenvervoer is in 2012 met ruim tien procent gekrompen. Dat is een sterkere terugval dan in de rest van het goederenvervoer, meldt KNV Spoorgoederenvervoer. De werkgeversvereniging pleit voor maatregelen om de crisissituatie in het Nederlandse spoorgoederenvervoer te bestrijden.

Paul van Lede, voorzitter van KNV Spoorgoederenvervoer: “De spectaculaire volumegroei en productiviteitsverbetering die we in de afgelopen jaren hebben bereikt, dreigt in één crisisjaar verloren te gaan. Het tij moet nu gekeerd worden.”

Tariefstijging

Volgens het KNV zijn sinds 2005/2006 de tarieven voor het gebruik van het spoor met driehonderd procent gestegen. Daarnaast houden de problemen met treinbeveiligingssystemen zoals ERTMS aan.

Ook reden voor de daling van het spoorgoederenvervoer is dat vervoerders aan veel en dure, specifiek Nederlandse eisen moeten voldoen met betrekking tot materieel en personeel. 

Er is veel onduidelijkheid over inspectie en regelgeving, die onlangs is aangepast op Europese wetgeving. Volgens het KNV zijn de belemmeringen voor spoorvervoerders in Nederland zo ernstig geworden dat vervoerders Nederland mijden.

Loket voor beheer spoorinfrastructuur

Om het tij te keren zou het Nederlandse spoor moeten worden beheerd door een organisatie die de vervoerders als klanten behandelt. Minister Schultz van Haegen had ruim een jaar geleden al aangegeven dat er een loket moet komen voor het beheer van spoorinfrastructuur. Volgens KNV is daar tot nu toe weinig van terechtgekomen.

Verder zou de samenwerking tussen ProRail en de Inspectie van Leefomgeving en Milieu (ILT) van het ministerie van Infrastructuur en Milieu over handhaving van regelgeving beter moeten worden gestroomlijnd.

Belastingvoordeel op diesel niet afschaffen

Het KNV pleit er voor om de lasten niet verder te verzwaren voor het spoorgoederenvervoer. Het belastingvoordeel op diesel dreigt op korte termijn te worden afgeschaft. Het spoorgoederenvervoer zou net als de binnenvaart ook in de toekomst het voordeel moeten hebben van een verlaagd accijnstarief voor dieselbrandstof.

Het bestuur van de werkgeversvereniging heeft besloten om in 2013 eenmalig de contributie aan de vereniging te halveren.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Spoorgoederenvervoer met ruim tien procent gekrompen”

Wim|23.08.12|21:14

Als Nederland niet langs een zijspoor in Europa wil staan, dan zal het op korte termijn moeten investeren in:
– Opheffen ATB en 25KV eilanden op de betuwe lijn, zodat er geen dure multicourante e-locs meer nodig zijn om voor een paar kilometer onder de oude 1500VDC (met ATB) te rijden in Zevenaar-Grens en Kijfhoek-Barendrecht vork.
– Investeren in een betere goede goederen verbinding tussen de betuwelijn en Oldenzaal grens (verdubbelen en elektrificeren Hengelo-Zutphen).
– Invoeren ERTMS / ETCS

Wim|23.08.12|21:18

– Vervangen van ATB door de europese standaard ERMTS / ETCS.
– Vervangen van de 1500VDC naar 25KVAC bovenleiding (ook de europese standaard).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.