DB Schenker Rail

Goederentreinen rijden harder in 2013

Goederentreinen gaan op een groot aantal trajecten de snelheid verhogen van 85 kilometer per uur naar 95 kilometer per uur. Doordat het goederenvervoer zal stabiliseren in 2013 levert dit een capaciteitsverhoging op voor de personenvervoerders. Dat blijkt uit de capaciteitsverdeling 2013 van spoorbeheerder ProRail.

35 vervoerders op het spoor gaan in 2013 3,3 miljoen treinritten uitvoeren. Dat is een stijging van 100.000 treinritten ten opzichte van 2012. Het goederenvervoer zal volgend jaar niet toenemen, maar stabiliseren. Dat komt onder meer door de economische crisis.

Tijdswinst

Babet Verstappen van ProRail: “Dat de snelheid van de goederentreinen wordt verhoogd levert tijdswinst op voor de goederenvervoerders. Doordat het goederenvervoer stabiliseert in 2013 levert dit daarnaast een capaciteitsverhoging op voor de personenvervoerders.”

Er zijn steeds meer locomotieven die harder kunnen rijden en minder geluidsoverlast veroorzaken. Deze worden op een groot aantal lijnen ingezet.

Puzzelen

ProRail moet ieder jaar opnieuw puzzelen om de vervoerders op de gewenste trajecten te laten rijden. “We proberen het ieder jaar passend te maken en dat is voor de nieuwe dienstregeling ook weer gelukt”, vertelt Verstappen.

De grote groei van het treinverkeer zit met name op de Hanzelijn. Daar gaat straks een goederentrein per uur per richting rijden.

Ruimte voor toename goederenvervoer

Mocht het goederenvervoer in de toekomst weer toenemen dan gaat ProRail opnieuw om tafel met de vervoerders voor de verdeling van de dienstregeling. Verstappen: “We verwachten dat er ook ruimte is voor een toename van het goederenvervoer.”

De nieuwe dienstregeling is getoetst op de nieuwe geluidswetgeving. “De toename van het aantal stille treinen geeft meer ruimte voor de vervoerders. Doordat er minder geluidsoverlast is, kunnen zij vaker worden ingezet”, stelt de woordvoerder.

Spoorwegveiligheid getest

In de nieuwe dienstregeling is extra getest op spoorwegveiligheid. Daarbij is in het bijzonder aandacht geweest voor het risico op roodseinpassages rondom gepland onderhoud.

In de dienstregeling 2013 worden negen nieuwe stations toegevoegd aan het Nederlandse spoorwegnet. Groningen Europark, Almere Poort, Halfweg-Zwanenburg, Hengelo Gezondheidspark, Utrecht Leidsche Rijn, Hoevelaken en Maastricht Noord zijn door ProRail gebouwd. Daarnaast worden de stations Dronten en Kampen Zuid toegevoegd aan de Hanzelijn.

Werkzaamheden aan spoor en stations

ProRail werkt de komende jaren intensief aan het spoor en de stations in Amsterdam, Utrecht, Den Bosch, Eindhoven, Breda en Zwolle. Met name op en bij de stations Utrecht CS en Den Bosch wordt in 2013 veel gewerkt.

ProRail is in de provincies Overijssel, Leeuwarden en Friesland bezig met een ingrijpende opknapbeurt. De spoorbeheerder gaat in 2013 aan de slag op de baanvakken Heerenveen-Meppel, Zuidbroek-Nieuweschans, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Sneek en op het station Enschede.

Marieke van Gompel

Lees ook:
Compensatie goederenvervoerders voor ombouwen stille treinen

Minder rood sein-passages door invoering ATB Vv

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Goederentreinen rijden harder in 2013”

Wim|23.08.12|21:46

Als een goederentrein vanuit Bad Bentheim er 5 uur overdoet om de haven van Rotterdam te bereiken is hier zeker nog veel winst te behalen. Met de vrachtauto ben je er in 2,5 uur en hoef je niet om te rijden via Hengelo-Almelo-Deventer-Amersfoort-Weesp-Breukelen-Woerden-Gouda.

Uitvoeren dus de goederenroute oost nederland, dat levert pas een tijdwinst op.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.