Ad Toet, KNV

‘Nederland moet spoorgoederenvervoer niet ontmoedigen’

Nederland zou het voorbeeld van andere Europese landen moeten volgen door het spoorgoederenvervoer te stimuleren in plaats van te ontmoedigen. Die oproep aan de politiek doet Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV).

KNV vindt het vreemd dat Nederland de lasten voor het spoorgoederenvervoer verhoogt, terwijl andere landen de sector juist steunen. Als voorbeeld noemt KNV Oostenrijk, dat van Europa toestemming heeft om de sector jaarlijks met miljoenen financieel te steunen, en België waar het staatsspoorbedrijf NMBS voor 2013 staatssteun heeft aangevraagd.

Verdwijnen belastingvoordeel rode diesel

De werkgeversvereniging voor beroepspersonenvervoer en spoorgoederenvervoer is fel gekant tegen de aankondiging uit het Lenteakkoord dat het belastingvoorstel op rode diesel, de brandstof voor dieseltreinen, in 2013 zal vervallen. Daardoor heeft de sector aanzienlijk meer kosten, juist terwijl het spoorgoederenvervoer hard getroffen wordt door de crisis. De kosten becijfert de werkgeversvereniging op zo’n 10 miljoen euro jaarlijks voor personen- en goederenvervoer. In het voorjaar ging KNV nog uit van 15 miljoen, maar die cijfers heeft de werkgeversvereniging inmiddels met nieuwe berekeningen bijgesteld.

Volgens KNV zijn de vervoersvolumes in deze sector 2012 met ruim 10 procent gedaald. KNV-directeur Ad Toet vreest dat Nederland door een extra accijnsverhoging van 19 cent per liter minder aantrekkelijk wordt voor spoorgoederenvervoerders. “We zien nu al dat ze zich terugtrekken uit Nederland.” Veelal zijn het geen Nederlandse, maar Europese bedrijven.

Compensatie niet ingevuld

Toet is er niet gerust op dat de maatregelen uit het Lenteakkoord onder een nieuw kabinet weer snel teruggedraaid worden.”We hopen er wel op, maar ze staan wel in de belastingplannen voor 2013.” Ook de mogelijke compensatie voor het wegvallen van het belastingvoordeel op rode diesel die genoemd wordt in het Lenteakkoord, biedt volgens hem weinig zekerheid. Er is immers niet uitgewerkt hoe die compensatie ingevuld zou moeten worden. Toet: “Eerst zien, dan geloven.”

Subsidiëren van het Nederlandse spoorvervoer is wat Toet betreft niet aan de orde. “Dat moeten we niet willen. Maar extra belastingen staan er haaks op.”

Yvonne Ton

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.