Johan ter Poorten, secretaris, KNV

Secretaris KNV vertrekt wegens moeilijke tijd spoorgoederenvervoer

KNV Spoorgoederenvervoer neemt afscheid van secretaris Johan ter Poorten. Reden voor zijn vertrek is de moeilijke financiële positie waarin het spoorgoederenvervoer zich bevindt. Volgens ter Poorten speelt de economische crisis en ingewikkelde wet- en regelgeving een rol in de verminderde groei van het spoorgoederenvervoer in Nederland.

Ter Poorten vertrekt met ingang van 1 september 2012. De secretaris is drie jaar geleden met de oprichting van KNV Spoorgoederenvervoer aangesteld vanwege zijn uitgebreide kennis van lopende dossiers. De vereniging is opgericht om de samenwerking tussen spoorgoederenvervoerders te bevorderen.

Opbrengsten blijven achter

Doordat de opbrengsten van de spoorgoederenvervoerders achterblijven moet de organisatie kosten besparen. Om die reden is in goed overleg tot het vertrek van de secretaris besloten. Ter Poorten: “KNV Spoorgoederenvervoer gaat nu kritisch kijken naar welke activiteiten wel en welke niet moeten worden voortgezet.”

Ter Poorten: “Bepaalde zaken zullen nu door het ministerie van Infrastructuur en Milieu en door ProRail en Keyrail moeten worden uitgevoerd. Maar dit is tegelijkertijd de crux, omdat de kennis juist bij het KNV zit.”

Groei goederenvervoer blijft achter

Uit recente studies blijkt dat de groei van het spoorgoederenvervoer in de toekomst waarschijnlijk twintig procent lager gaat uitvallen dan eerder was berekend. Dit is voor een deel te wijten aan de economische crisis. Volgens Ter Poorten speelt ook ingewikkelde wet- en regelgeving voor spoorgoederenvervoerders een rol.

“We moeten het niet te ingewikkeld maken voor de spoorgoederenvervoerders. Nederland heeft veel wet- en regelgeving die verder gaat dan Europese regels op het gebied van de geluid en het vervoer van gevaarlijke stoffen.”

Minder aantrekkelijk als handelspartner

Volgens Ter Poorten kan Nederland daardoor op den duur minder aantrekkelijk worden als internationale handelspartner. “Als een Duitse trein niet voldoet aan Nederlandse regels, dan kan zo’n spoorgoederenvervoerder ook beslissen om in overleg met bijvoorbeeld een container-rederij het vervoer van containers niet via Rotterdam maar via Hamburg te laten routeren en dan zijn wij het kwijt.”

De ingewikkelde regelgeving in Nederland heeft een negatieve invloed op de ontwikkeling van het spoorgoederenvervoer-volume in Nederland, stelt de secretaris.

Niet stilzitten

Ter Poorten zal niet gaan stilzitten na zijn vertrek bij KNV. “Ik ga richting advisering om bedrijven te helpen.”

Marieke van Gompel

 

 

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.