Goederentrein Breda

Cijfers toename spoorgoederenvervoer bijgesteld

De cijfers over het spoorgoederenvervoer vallen in de toekomst waarschijnlijk twintig procent lager uit dan eerder was berekend. Dat blijkt uit extra onderzoeken die zijn gedaan naar de uitbreiding van het spoorgoederenvervoer door Oost-Nederland. De economische crisis blijkt daarvan de oorzaak te zijn.

Vier spoorstudies die op verzoek van de Tweede Kamer zijn verricht, geven aan dat het aantal goederentreinen van en naar de Nederlandse havens en industrie zal blijven toenemen. Die toename valt echter twintig procent lager uit dan onderzoeksorganisatie TNO eerder had berekend. Ook is onderzocht of vervoer via de binnenwateren een deel van het vervoer van het spoor zal kunnen overnemen. Dit blijkt geen realistische optie te zijn.

Programma Hoogfrequent Spoor

De spoorstudies zijn gedaan in de planuitwerkingsfase van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). PHS is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het moet de sporen in Nederland voorbereiden op de groei van het personen- en goederenvervoer. De Tweede Kamer kan nog geen besluit nemen over de extra onderzoeken, omdat het onderwerp Goederenroutering Oost-Nederland controversieel is verklaard.

De studies zijn uitgevoerd naar aanleiding van moties die in het najaar van 2010 door de Tweede Kamer zijn aangenomen.

Langetermijn-perspectief spoorgoederenvervoer

In het onderzoek is gekeken naar het langetermijn-perspectief voor het goederenvervoer per spoor in de periode  2020 – 2040, dus na realisatie van de PHS-maatregelen. Onderzoeksorganisatie TNO heeft in 2008 al een onderzoek gedaan naar het goederenvervoer per spoor. In de afgelopen vijf jaar en sinds de economische recessie die in 2007 begon, zijn de goederenstromen in Nederland niet gegroeid.

De Tweede Kamer stelde daarom de vraag wat de gevolgen zijn van de crisis voor de groei van het vervoer per spoor. De cijfers van de goederentreinen zijn daarna bijgesteld en vallen nu gemiddeld ongeveer twintig procent lager uit dan eerder door TNO was berekend.

Stillere treinen en stillere routes

De studies geven aan dat binnen tien jaar het geluid geproduceerd door goederentreinen met tachtig procent zal afnemen vanwege de inzet van stillere treinen. Door het goederenvervoer door Nederland te bundelen op de Betuweroute neemt bovendien het aantal goederentreinen dat de steden Rotterdam, Gouda, Utrecht, Amsterdam, Amersfoort, Barneveld, Apeldoorn en Deventer doorkruist sterk  af.

Daar staat tegenover dat investeringen nodig zijn voor het traject tussen de Betuweroute en de grensovergang Oldenzaal/Bentheim om deze geschikt te maken voor meer goederenvervoer. Besluitvorming over dit traject is uitgesteld tot na de parlementsverkiezingen.

Water en spoor

In de afgelopen jaren is meerdere malen de vraag gesteld of de Nederlandse binnenwateren verkeer van het spoor kunnen overnemen. Een recentie studie bevestigd eerdere onderzoeken die hebben uitgewezen dat de mogelijkheden zeer beperkt zijn.

Het is slechts bij negen procent van het spoorgoederenvervoer technisch mogelijk is om het te vervangen met vervoer over water. Het vervoer over het water brengt hogere kosten met zich mee en heeft langere doorvoer-tijden.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Cijfers toename spoorgoederenvervoer bijgesteld”

B.I.Kolster|20.07.12|00:10

Ongelofelijk dat er een speciale lijn is gebouwd voor goedrenvervoer die aan zeer veel eisen moest voldoen en dat nu het geld op sturen we kilometerslange goedrentreinen door centra van steden gaan sturen……. Dit kan echt niet. En dat alles om de doorvoer te faciliteren, waarop de ec. de toegevoegde waarde geringer is dan de marge van Albert Hein. Slechts een paar transport en overslagbedrijven profiteren hiervan en dan ook nog gesubsidieerd. De politiek is in de transportlobby getuind…..

w.brouwer|20.07.12|13:31

Een slechtere investering dan in spoorgoederenvervoer is niet denkbaar.
De kosten /baten analyse van spoorgoederenvervoer is negatief, de hinder voor de omgeving is enorm. De vervuiler betaalt niet. Waardedaling onroerend goed langs lijn Elst -Arnhem – Deventer \- Hengelo wordt geschat op 600 miljoen euro.

Simon|23.07.12|09:38

Door onze ligging aan zee zijn wij een belangrijk handels- en doorvoerland.
Dit heeft ons altijd veel welvaart gebracht.
Hiervoor zijn goede wegen, vaarwegen, luchthavens en ook spoorwegen noodzakelijk.
Bij aanleg en beheer van deze infrastructuur worden altijd veel maatregelen genomen om ons dicht bevolkte land leefbaar te houden. Ook van de gebruikers worden maatregelen verlangd.
Soms kost dat inderdaad erg veel geld terwijl de opbrengst niet altijd in geld is uit te drukken.

Dennis|27.08.12|17:36

De bewoners langs het spoor moeten niet zoveel “huilen” het spoor ligt er al meer dan 100 jaar, dan had je er maar niet moeten gaan wonen. En ja er ligt een betuweroute naar Duitsland, maar dat is nou eenmaal niet voor alle bestemmingen de kortste route. Richting Polen en noord Duitsland ben je via Oldenzaal en Bad Bentheim vele uren sneller op de eindbestemming.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.