KNV: Juist minder overlast van goederentreinen

Meetinstituut Geluidsnet berekende dat tienduizenden omwonenden van spoorlijnen de komende jaren meer geluidsoverlast krijgen door voorbij rijdende goederentreinen. Volgens directeur Ad Toet van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) gaan er straks juist honderdduizenden mensen op vooruit doordat het goederenvervoer over de Betuweroute gaat.

Volgens Geluidsnet worden bewoners in het oosten van het land het sterkst getroffen en dan vooral ‘s ochtends vroeg en ‘s avonds laat. De overlast zou stijgen door een sterke toename van het goederenvervoer.

Meting geluidsoverlast

Directeur Ron Maas van Geluidsnet: “Wij hebben berekend dat tienduizenden omwonenden van spoorlijnen meer geluidsoverlast krijgen. We hebben het aantal omwonenden vanaf een straal van 300 meter waar de goederentreinen meer rijden geteld. In de straal van 300 meter mag je serieuze geluidsoverlast verwachten.”

“Veel mensen gaan er op vooruit”

Volgens directeur Ad Toet van KNV gaan er straks juist honderdduizenden mensen op vooruit. “Nu gaan de goederentreinen die naar Noord-Duitsland en Scandinavië dwars door Rotterdam, Gouda, Utrecht, Amersfoort, Barneveld en Apeldoorn. Die treinen passeren honderdduizenden mensen.

Straks rijden deze goederentreinen over de Betuweroute via Arnhem en Oldenzaal. Daar zijn dan tienduizenden mensen die daar last van kunnen hebben. In zijn totaliteit betekent het echter dat er heel veel mensen op vooruit gaan.”

Minder CO2-uitstoot

Toet: “Een van de doelstellingen van de Europese Unie is om het goederenvervoer per spoor te laten toenemen. Bij goederenvervoer per spoor is er 80 procent minder CO2-uitstoot dan bij het vervoer over de weg. Om die reden hebben wij in Nederland fors geïnvesteerd in het spoor en in de Betuweroute.”

Vanwege het programma Hoogfrequent Spoor gaan er op de drukke lijnen in de Randstad en Noord-Brabant straks elke tien minuten een stoptrein en een intercity rijden. Toet: “Het is lastig dat daar tussendoor goederentreinen komen. Daarom wordt al het oost-west verkeer gebundeld op de Betuweroute.”

Stille treinen

Volgens Toet heeft de Betuweroute hele hoge milieunormen en een hoge bescherming tegen geluidsoverlast. 

Toet vertelt dat de spoorsector op dit moment volop bezig is met de invoering van stille goederentreinen. Deze stille treinen zorgen voor 80 procent minder geluidsoverlast doordat ze onder meer andere remblokken hebben.

Er rijden al een aantal stille treinen in Nederland. Minister Schultz van Haegen heeft met haar Duitse collega Ramsauer afspraken gemaakt over een Nederlands-Duits samenwerking met betrekking tot de stille treinen. Toet: “Wij vinden dat er snel meer stille treinen in Nederland moeten komen.”

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “KNV: Juist minder overlast van goederentreinen”

Arie Brewel|07.10.13|19:08

De overlast van het goederenvervoer op het traject Arnhem Duitse grens is de laatste tijd erg toegenomen.
Dit verkeer zou mijns inziens over de betuwe lijn moeten rijden. Verlaag de vervoerskosten en laat dan al het goederenverkeer over de betuwelijn rijden.
Deze lijn is er toch voor gemaakt, of gaat economisch belang weer boven het belang van de bewoners.

Hartelijke groet
abrewel@msn.com

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.