Goederentrein, ketelwagens

Treinverkeer snel hervat na lekkende goederentrein Oss

Een lekkende ketelwagen van een goederentrein bij station Oss heeft het treinverkeer tussen Nijmegen en Den Bosch dinsdagochtend ongeveer een uur stilgelegd.

De goederentrein stond op een van de rangeersporen bij station Oss toen bleek dat uit de ketelwagen het oplosmiddel methylisobutylketon lekte. Uit voorzorg is de omgeving korte tijd afgezet geweest en is het treinverkeer stilgelegd tussen Nijmegen en Den Bosch. Al snel bleek dat de vloeistof niet gevaarlijk was, waarna het treinverkeer hervat kon worden. Dat kon vrij gemakkelijk omdat de trein niet op het hoofdspoor stond en dus geen belemmering vormde voor het treinverkeer.

De vervoerder van de goederentrein is Rurtalbahn, laat ProRail weten. De goederentrein was afkomstig uit de Waalhaven in Rotterdam en zou via Emmerich het Nederlandse spoornetwerk verlaten. De bedoeling is dat de trein voor verdere controle terug gaat naar de Waalhaven. Daar wordt bekeken of het echt ging om een lekkage om alleen om wat restdruppels bij de afsluiter.

Roosendaal

Eerder dit jaar waren er in korte tijd drie verschillende incidenten met lekkende goederenwagons bij station Roosendaal. Na het derde incident op 1 juni drong burgemeester Niederer van Roosendaal aan op een grondig onderzoek naar de oorzaak van de incidenten. Hij kondigde aan een brief te sturen naar de verantwoordelijk vervoerders, autoriteiten en overheden om de zaak structureel op te lossen.

Dat is inmiddels gebeurd. In Roosendaal ging het om treinen van DB Schenker, die burgemeester Niederer inmiddels toegezegd heeft ketelwagens tussen Antwerpen en Rotterdam niet meer in Roosendaal, maar op een rangeerterrein net over de grens in België te inspecteren.

Vragen aan minister Schultz

Tweede Kamerlid Paulus Jansen van de SP laat via Twitter weten vragen over lekkende goederentreinen te gaan stellen aan minister Schulz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Zijn fractie bepleit intensieve grenscontrole op de kwaliteit van het goederenmaterieel om incidenten te voorkomen.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.