Goederentrein station Tilburg Centraal

België wil strengere regels voor gevaarlijke stoffen per spoor

De Belgische staatssecretaris Melchior Wathelet van Mobiliteit bereidt maatregelen voor om het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor veiliger te laten verlopen.

Dat melden Belgische media. Zo zouden wagons met gevaarlijke stoffen niet meer aan het begin of einde van een trein geplaatst mogen worden of voor of achter een wagon met bewegende lading. Wagons met ontvlambare stoffen en die minder stevig van constructie zijn moeten op minimaal 20 meter afstand komen van wagons met gas.

Ministerieel besluit

De maatregelen zijn onderdeel van een ministerieel besluit dat een werkgroep aan het opstellen is. Aanleiding voor de strengere regelgeving is het ongeluk dat op 11 mei bij Godinne op de lijn Namen-Dinant gebeurde. Daar botsten twee goederentreinen op elkaar. Een van de wagons bevatte het giftige en ontvlambare koolstofdisulfide. Spoorbeheerder Infrabel is lange tijd bezig geweest met het opruimen en herstellen van het spoor en het voorzichtig verwijderen van de chemicaliën. Vanwege ontploffingsgevaar was er uit voorzorg tijdelijk een evacuatiezone ingesteld. Een kleine twee weken na het ongeluk kon de spoorlijn Namen-Dinant weer in gebruik genomen worden.

Zonder vooruit te lopen op het onderzoek dat nog loopt naar de oorzaak van het ongeval wil de staatssecretaris toch alvast de regels voor het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor verbeteren.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.