Goederentrein station Venlo

KNV: Lenteakkoord gaat spoorvervoerders geld kosten

Het spoorvervoer in Nederland is 15 miljoen euro per jaar duurder uit als gevolg van de bezuinigingsmaatregelen uit het Lenteakkoord. Die inschatting maakt KNV, Koninklijk Nederlands Vervoer.

De werkgeversorganisatie voor het spoorgoederenvervoer en het beroepspersonenvervoer laat op de eigen website weten buitengewoon teleurgesteld te zijn over het Lenteakkoord, het bezuinigingsplan dat VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie gezamenlijk hebben uitgewerkt om het begrotingstekort terug te dringen.

Duurzaam vervoer de dupe

Door het schrappen van het lagere accijnstarief voor rode diesel, de brandstof die onder meer gebruikt wordt in treinen en in de landbouw, stijgen de kosten met ongeveer 20 eurocent per liter. Dat leidt volgens het KNV voor het spoorvervoer, op lijnen waar geen elektrische energie beschikbaar is, tot een jaarlijkse kostenstijging van 15 miljoen euro. De werkgeversorganisatie vreest dat vooral het duurzame spoorgoederenvervoer en het openbaar vervoer in de provincies Friesland, Groningen, Gelderland en Limburg de dupe zullen zijn van de maatregel.

KNV vindt dat deze en andere maatregelen uit het Lenteakkoord – zoals het afschaffen van de aftrek voor het werkverkeer met het openbaar vervoer – ten koste gaan van duurzame mobiliteit. “Er is niets mis met bezuinigen, maar hier wordt de lange termijn uit het oog verloren”, aldus KNV-directeur Ad Toet.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.