Minister, Melanie, Schultz van Haegen, Infrastructuur

Goederentreinen met gevaarlijke stoffen voortaan veiliger

Treinwagons met tanks gevuld met brandbaar gas en wagons met brandbare vloeistof worden voortaan gescheiden vervoerd. Dit verkleint de kans op een grote gaswolkontploffing als er een lek ontstaat in de tank van een van de wagons. Dat heeft minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) afgesproken met producenten, vervoerders, beladers en ontvangers van gevaarlijke stoffen.

Schultz: “Door het slimmer samenstellen van goederentreinen wordt het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor veiliger. Dit is niet alleen goed nieuws voor vervoerders, maar vooral voor mensen die langs het spoor wonen.”

Convenant

In het convenant dat de minister maandag bij SABIC in Sittard ondertekende is vastgelegd dat de kans op een warme BLEVE (Boiling Liquid Expanding Vapour Explosion) moet worden verlaagd. Een warme BLEVE kan ontstaan als een wagon met brandbare vloeistof lek raakt in de directe nabijheid van een wagon met brandbaar gas.

Hierdoor kan bij een brand de tank met brandbaar gas bezwijken. De reactie tussen beide stoffen kan leiden tot een vuurbal met een doorsnee tot 200 meter. Door de twee stoffen niet in wagons achter elkaar te vervoeren, maar rekening te houden met een veiligheidsafstand, vermindert de kans op een gaswolkontploffing.

Goederentreinen

Het slimmer samenstellen van goederentreinen is één van de maatregelen om het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor veiliger te maken. Door het slimmer samenstellen van treinen, veiligheidsmaatregelen aan de infrastructuur te treffen en door meer gebruik te maken van de Betuweroute, kan het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor blijven groeien, binnen de kaders van het Basisnet Spoor.

Tegelijkertijd kunnen bouwplannen die gemeenten hebben langs het spoor worden uitgevoerd. De veiligheid van bewoners rond het spoor wordt hiermee vergroot en naar de toekomst toe geborgd, aldus de minister.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

1 reactie op “Goederentreinen met gevaarlijke stoffen voortaan veiliger”

Viranda|11.06.12|07:53

Mijn complimenten voor het dounemct. De tekst die in het groene kader is geplaatst klinkt als een visie.Ik sta achter de inhoud en als ik ergens mee kan helpen vertel het mij.Ik woon al 29 jaar aan het park en heb veel zien veranderen.Het is goed dat in een park gespeeld wordt of in de zon gelegen, kortom gebruikt wordt maar ik vind ook dat het huidige gebruik van het park wel aan het maximum is van wat een park, (lees: flora en fauna) kan verdragen zonder onherroepelijk beschadigd te worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.