Groeiende behoefte aan goederentreinmachinisten

De behoefte aan goederentreinmachinisten zal de komende tien jaar met vijf procent toenemen. Dat verwacht het Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV).

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

27 reacties op “Groeiende behoefte aan goederentreinmachinisten”

Anoniem|30.03.12|02:31

Slecht initiatief, schiet niet op joggies van 18 op het spoor, het moet nog auto leren rijden. KNV doe je ogen open dit zit zometeen wel op ons spoor. Iemand van 18 jaar kent gewoon kortweg nog GEEN verantwoording

anooniem|15.04.12|07:05

Reactie op hierboven. ik doe de opleiding ook wanneer ik klaar ben, ben ik 22. alle andere studenten zijn ook allang boven de 18. zelfs boven de 24. jammer zo’n kortzichtige opmerking.

anooniem|16.04.12|03:36

Even voor de duidelijkheid. maar het merendeel van de studenten is 20 plus. Het is wel grappig dat iemand denkt dat elke mbo – leerling 18 is. terwijl er zat studenten tussen de 24 en 28 zitten.

Rotterdam|16.05.12|07:18

Ook ik volg deze opleiding. Ik ben 25 jaar en weet nu tijdens mijn stage periode meer dingen dan mijn mentormachinist.
Dus je opmerking slaat als een lul op een drumstel.

anoniem2001|16.05.12|17:38

Tja er gebeuren nu ook geen ongelukken en die komen er wel met MBO-ers???? Kortzichtig hoor.
Collega machinisten waar ik nu mee werk zijn aanzienlijk minder verantwoordelijk dan de MBO leerling die ik heb mogen begeleiden. Misschien kunnen die MBO-ers ‘ons’ nog wel wat leren.

Mcn in opleiding|16.05.12|22:50

Toch altijd triest dat mensen negatieve reacties plaatsen en dan niet hun naam er bij durven te zetten. Vaak zijn dit de mensen die ‘bang’ zijn voor verandering. En waarom zouden wij geen verantwoording hebben? Kijk naar het aantal STS passages van de afgelopen tijd en de (bijna) aanrijdingen. Wie heeft hier dan verantwoording. Je (aan degene van de eerste reactie) moet eens een schooldag met ons meedoen. Er zitten 50 gemotiveerde leerlingen die graag die mooie beroep willen uitvoeren.

Mcn in opleiding|16.05.12|22:55

Triest om zulke negatieve reacties te moeten lezen en dan durven ze ook niet hun naam er bij te zetten. Vaak zijn dit de mensen die ‘bang’ zijn voor veranderingen. En hoezo geen verantwoording? Kijk naar het aantal STS passages en (bijna) aanrijdingen, noem je dit wel verantwoording?? Kom jij (van de eerste reactie) eens een schooldag mee, dan zie je 50 leerlingen die gemotiveerd zijn om die mooie beroep uit te voeren. Momenteel hebben we stage en alle mentoren zijn positief over de opleiding.

Machinist|21.05.12|20:04

De behoefte aan machinisten zal de komen de tien jaar met 5% toenemen op een totaal van 1500 machinisten. Dit betekend dus 75 fte voor de komende tien jaar. Als alle 50 studenten afstuderen na twee jaar is het grootste deel van de vacatures voor de komende tien jaar vervuld.
Zo lijkt het dat de balans van tekort snel omslaat in een groot overschot aan machinisten.

Frederik|14.06.12|11:11

De mensen die nu opgeleid worden, zijn mensen die iets ouder zijn dan de volgende groep, dat staat al vast. Dat komt omdat de huidige opleiding een proef is, om te kijken of het kan slagen.
De volgende groep heeft waarschijnlijk al leerlingen van 16,17 jaar. Die zijn dus 18,19 als ze klaar zijn.
Als je met psychologen praat, dan is duidelijk dat men helemaal niet zeker weet of iemand die op zijn 16e/17e psychologisch ‘voldoende’ bevonden worden, daar op hun 18e/19e nog net zo voor staan.

Frederik|14.06.12|11:16

@Machinist: De behoefte aan machinisten is momenteel geen 50, eerder 20. In de toekomst heeft de grootste goederenvervoerder echter meer mensen nodig, omdat zij een sterk vergrijzend bestand hebben. Deze vervoerder probeert nu zijn slag te slaan door jonge (lees: goedkope) werknemers aan het werk te zetten.
Ik ben er niet van overtuigd dat de opleiding goede machinisten oplevert. Ik ken de opleiders persoonlijk en ben niet van hen onder de indruk, zowel mbt hun buitenwerk als hun opleidingswerk.

Machinist|14.06.12|13:42

@Frederik, met het aantal van 50 doelde ik op het aantal studenten dat volgens het artikel de opleiding zou volgen. Ik sluit me verder volledig aan bij je geplaatste opmerkingen over de opleiding.

Machinist in opleiding|14.06.12|13:47

Beste machinisten,

Ik volg zelf deze opleiding, en ik weet dat het gek klinkt om “jonge jochies” aan het werk te zetten.
Maar vraag eens rond binnen uw (con)collega’s of zij een leerling hebben mogen begeleiden. Vraag eens naar zijn/haar bevindingen. Wij krijgen van een hoop mentor machinisten echt goede feedback en tuurlijk kunnen wij nog wat leren, daar hebben we nog een geheel jaar de tijd voor.

Vraag eens rond, ik ben zeer benieuwd naar uw bevindingen :)

Machinist|14.06.12|14:52

Laat ik voorop stellen, dat ik het een goede zaak vind dat er nu meer tijd in opleiding van nieuwe machinisten gestoken wordt. Bij de NS werd er al geklaagd over het feit dat na de BOM daarna LTM en de opleiding die daarop volgde alles steeds korter sneller en vooral goedkoper moest.
Dus het feit dat de opleiding nu twee jaar duurt juich ik alleen maar toe.

Machinist|14.06.12|14:53

Een feit blijft dat ik vind, ongeacht hoe gemotiveerd je bent, 18 te jong vind om het hele land door te rijden en dan zeker binnen het goederen vervoer.
Als ik nu al zie dat er leerlingen worden meegestuurd op ritten diep Duitsland in heb ik daar ook zeker m’n vraagtekens bij, aangezien het een opleiding is voor machinisten binnen Nederland. Meelopen met mensen in de havens lijkt mij in dat opzicht veel zinvoller binnen het opleidingstraject.

Machinist|14.06.12|15:11

Een feit blijft dat ik vind, ongeacht hoe gemotiveerd je bent, 18 te jong vind om het hele land door te rijden en dan zeker binnen het goederen vervoer.
Als ik nu al zie dat er leerlingen worden meegestuurd op ritten diep Duitsland in heb ik daar ook zeker m’n vraagtekens bij, aangezien het een opleiding is voor machinisten binnen Nederland. Meelopen met mensen in de havens of in Nederland lijkt mij in dat opzicht veel zinvoller binnen het opleidingstraject.

Machinist in opleiding|16.06.12|01:16

Daar ben ik het op zich wel mee eens.
Als ik mee ga naar Duitsland (Niet diep, Emmerich en een enkele keer Duisburg) dan rijdt ik zelf ook niet. Het is meer om te zien hoe het er daar aan toe gaat. Dat wekt vragen op en ook het: “Waarom zo daar en niet hier, of andersom”. Dat is heel leerzaam.

Nick|13.08.12|21:25

Zit er ook een maximum leeftijd aan om aan zo’n opleiding mee te mogen doen. Ik ben zelf 38 jaar en ben op mijn huidige werk na 20 jaar wel een beetje op uitgekeken.

Machinist|15.08.12|15:23

Dat je 38 bent is echt geen belemmering, toen ik zelf ooit in de opleiding zat waren 5 van de acht machinisten boven de dertig, waarvan twee zelfs 50.

Peter|16.08.12|14:16

Leuk te lezen dat er ‘jonge gasten’ zijn die doen wat ik altijd heb gewild; goederentreinmachinist worden.
Aan het spoor opgegroeid, dus het zit in het bloed.
Waar kan ik mij melden voor een praktijkopleiding midden/oosten van het land?

Leendert Vooijs|05.09.12|18:53

Volgens mij kan je geen Machinist VB worden als je geen 21 bent, hooguit BB. Persoonlijk vind ik een dergelijke opleiding niet slecht. De Verantwoording om een trein te rijden ligt allemaal bij jezelf. Dat de een er nalatiger in is dan de andere… Je moet gewoon zorgen dat je trein altijd Veilig van A naar B rijdt.

Remi van Dijk|17.08.13|15:55

is het mogelijk de opleiding in deeltijd te doen?

Laagvlieger|19.08.13|20:00

Jonge collega’s hardstikke welkom. Ik zit al 15 jaar op de bok en leeftijd zegt mij he-le-maal niets. Wat ik wel als een gemis ervaar, is dat de jonge honden te weinig gelegenheid krijgen om stevig praktijkervaring op te doen in de rangeerdienst.

pttlr@yahoo.co.uk|23.10.13|15:09

In antwoord op Remi (17.08.13 / 15:55): Opleiding in deeltijd kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Ik bedoel: je kunt min of meer álles in deeltijd leren (zoals bijvoorbeeld rijbewijs CE/DE), maar dan moet er wel ergens iemand zijn die zo’n opleiding daarvoor wil organiseren.
Daar komt nog bij dat je hier best veel theorie moet leren en je moet ook veel praktijk doen. Als je dat gaat uitsmeren in de tijd wordt het opleidingsrendement denk ik gauw te laag.

Rense Vero|20.01.14|05:18

Ik ben Rense en werk momenteel al 14 jaar in de bouwsector.
Ik zit er over na te denken om de overstap te maken om bij het goederen vervoer of de Ns te gaan werken.
Graag wil ik wat meer informatie over de opleiding, of deze ook in de avond te volgen is, en bij welke persoon ik direct gelijk mijn vragen kan neerleggen.
U kunt reageren op renskaaijk@hotmail.com of een bericht via facebook

Helanja|12.10.14|22:08

Jochies van 18 die geen rijbewijs hebben. Er zijn jongens van 15 en 16 die in een Formule wagen rijden, geen autorijbewijs, wel een racelicentie. En wat denk je van vrachtwagenchauffeurs… Dus waarom zouden jongens van 18 kgeen trein kunnen besturen? Het is maar wat je leert. Vindt het ieder geval heel stoer!

rickasdnorth|21.10.14|12:40

er zijn bedrijven welke zich schuldig maken aan “misbruik” van personeel, hier bedoel ik mee dat wanneer je gaat solliciteren kijk uit wat je doet en waar je solliciteert, bedrijven die als “uitzendbureau” werken heb je erg veel en behoorlijk veel slechte,lees erover en VRAAG informatie over een bedrijf, als ik een tip mag meegeven; solliciteer bij een bedrijf welke in bezit is van eigen materieel, zij hebben werk en zijn niet afhankelijk van willekeur.ik ben al aardig in de zeik genomen..

Raymon van Heesch|28.06.17|13:50

Op het moment ben ik 31 en heb ik vanaf mijn 25e in de Industriële Automatisering gezeten, wat nog steeds niet echt een succes is (het HBO Hardware Engineers niveau is gewoon te zwaar voor me). Goederentreinen heb ik altijd wel interessant gevonden maar eerlijk gezegd nooit over nagedacht of het iets voor me zou kunnen zijn.

Zelf woon ik tussen Uden en Den Bosch, dus hartje Brabant. Zouden daar misschien ook kansen kunnen liggen? Reageren kan ook op raymonvanheesch@gmail.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Groeiende behoefte aan goederentreinmachinisten | SpoorPro.nl

Groeiende behoefte aan goederentreinmachinisten

De behoefte aan goederentreinmachinisten zal de komende tien jaar met vijf procent toenemen. Dat verwacht het Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV).

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

27 reacties op “Groeiende behoefte aan goederentreinmachinisten”

Anoniem|30.03.12|02:31

Slecht initiatief, schiet niet op joggies van 18 op het spoor, het moet nog auto leren rijden. KNV doe je ogen open dit zit zometeen wel op ons spoor. Iemand van 18 jaar kent gewoon kortweg nog GEEN verantwoording

anooniem|15.04.12|07:05

Reactie op hierboven. ik doe de opleiding ook wanneer ik klaar ben, ben ik 22. alle andere studenten zijn ook allang boven de 18. zelfs boven de 24. jammer zo’n kortzichtige opmerking.

anooniem|16.04.12|03:36

Even voor de duidelijkheid. maar het merendeel van de studenten is 20 plus. Het is wel grappig dat iemand denkt dat elke mbo – leerling 18 is. terwijl er zat studenten tussen de 24 en 28 zitten.

Rotterdam|16.05.12|07:18

Ook ik volg deze opleiding. Ik ben 25 jaar en weet nu tijdens mijn stage periode meer dingen dan mijn mentormachinist.
Dus je opmerking slaat als een lul op een drumstel.

anoniem2001|16.05.12|17:38

Tja er gebeuren nu ook geen ongelukken en die komen er wel met MBO-ers???? Kortzichtig hoor.
Collega machinisten waar ik nu mee werk zijn aanzienlijk minder verantwoordelijk dan de MBO leerling die ik heb mogen begeleiden. Misschien kunnen die MBO-ers ‘ons’ nog wel wat leren.

Mcn in opleiding|16.05.12|22:50

Toch altijd triest dat mensen negatieve reacties plaatsen en dan niet hun naam er bij durven te zetten. Vaak zijn dit de mensen die ‘bang’ zijn voor verandering. En waarom zouden wij geen verantwoording hebben? Kijk naar het aantal STS passages van de afgelopen tijd en de (bijna) aanrijdingen. Wie heeft hier dan verantwoording. Je (aan degene van de eerste reactie) moet eens een schooldag met ons meedoen. Er zitten 50 gemotiveerde leerlingen die graag die mooie beroep willen uitvoeren.

Mcn in opleiding|16.05.12|22:55

Triest om zulke negatieve reacties te moeten lezen en dan durven ze ook niet hun naam er bij te zetten. Vaak zijn dit de mensen die ‘bang’ zijn voor veranderingen. En hoezo geen verantwoording? Kijk naar het aantal STS passages en (bijna) aanrijdingen, noem je dit wel verantwoording?? Kom jij (van de eerste reactie) eens een schooldag mee, dan zie je 50 leerlingen die gemotiveerd zijn om die mooie beroep uit te voeren. Momenteel hebben we stage en alle mentoren zijn positief over de opleiding.

Machinist|21.05.12|20:04

De behoefte aan machinisten zal de komen de tien jaar met 5% toenemen op een totaal van 1500 machinisten. Dit betekend dus 75 fte voor de komende tien jaar. Als alle 50 studenten afstuderen na twee jaar is het grootste deel van de vacatures voor de komende tien jaar vervuld.
Zo lijkt het dat de balans van tekort snel omslaat in een groot overschot aan machinisten.

Frederik|14.06.12|11:11

De mensen die nu opgeleid worden, zijn mensen die iets ouder zijn dan de volgende groep, dat staat al vast. Dat komt omdat de huidige opleiding een proef is, om te kijken of het kan slagen.
De volgende groep heeft waarschijnlijk al leerlingen van 16,17 jaar. Die zijn dus 18,19 als ze klaar zijn.
Als je met psychologen praat, dan is duidelijk dat men helemaal niet zeker weet of iemand die op zijn 16e/17e psychologisch ‘voldoende’ bevonden worden, daar op hun 18e/19e nog net zo voor staan.

Frederik|14.06.12|11:16

@Machinist: De behoefte aan machinisten is momenteel geen 50, eerder 20. In de toekomst heeft de grootste goederenvervoerder echter meer mensen nodig, omdat zij een sterk vergrijzend bestand hebben. Deze vervoerder probeert nu zijn slag te slaan door jonge (lees: goedkope) werknemers aan het werk te zetten.
Ik ben er niet van overtuigd dat de opleiding goede machinisten oplevert. Ik ken de opleiders persoonlijk en ben niet van hen onder de indruk, zowel mbt hun buitenwerk als hun opleidingswerk.

Machinist|14.06.12|13:42

@Frederik, met het aantal van 50 doelde ik op het aantal studenten dat volgens het artikel de opleiding zou volgen. Ik sluit me verder volledig aan bij je geplaatste opmerkingen over de opleiding.

Machinist in opleiding|14.06.12|13:47

Beste machinisten,

Ik volg zelf deze opleiding, en ik weet dat het gek klinkt om “jonge jochies” aan het werk te zetten.
Maar vraag eens rond binnen uw (con)collega’s of zij een leerling hebben mogen begeleiden. Vraag eens naar zijn/haar bevindingen. Wij krijgen van een hoop mentor machinisten echt goede feedback en tuurlijk kunnen wij nog wat leren, daar hebben we nog een geheel jaar de tijd voor.

Vraag eens rond, ik ben zeer benieuwd naar uw bevindingen :)

Machinist|14.06.12|14:52

Laat ik voorop stellen, dat ik het een goede zaak vind dat er nu meer tijd in opleiding van nieuwe machinisten gestoken wordt. Bij de NS werd er al geklaagd over het feit dat na de BOM daarna LTM en de opleiding die daarop volgde alles steeds korter sneller en vooral goedkoper moest.
Dus het feit dat de opleiding nu twee jaar duurt juich ik alleen maar toe.

Machinist|14.06.12|14:53

Een feit blijft dat ik vind, ongeacht hoe gemotiveerd je bent, 18 te jong vind om het hele land door te rijden en dan zeker binnen het goederen vervoer.
Als ik nu al zie dat er leerlingen worden meegestuurd op ritten diep Duitsland in heb ik daar ook zeker m’n vraagtekens bij, aangezien het een opleiding is voor machinisten binnen Nederland. Meelopen met mensen in de havens lijkt mij in dat opzicht veel zinvoller binnen het opleidingstraject.

Machinist|14.06.12|15:11

Een feit blijft dat ik vind, ongeacht hoe gemotiveerd je bent, 18 te jong vind om het hele land door te rijden en dan zeker binnen het goederen vervoer.
Als ik nu al zie dat er leerlingen worden meegestuurd op ritten diep Duitsland in heb ik daar ook zeker m’n vraagtekens bij, aangezien het een opleiding is voor machinisten binnen Nederland. Meelopen met mensen in de havens of in Nederland lijkt mij in dat opzicht veel zinvoller binnen het opleidingstraject.

Machinist in opleiding|16.06.12|01:16

Daar ben ik het op zich wel mee eens.
Als ik mee ga naar Duitsland (Niet diep, Emmerich en een enkele keer Duisburg) dan rijdt ik zelf ook niet. Het is meer om te zien hoe het er daar aan toe gaat. Dat wekt vragen op en ook het: “Waarom zo daar en niet hier, of andersom”. Dat is heel leerzaam.

Nick|13.08.12|21:25

Zit er ook een maximum leeftijd aan om aan zo’n opleiding mee te mogen doen. Ik ben zelf 38 jaar en ben op mijn huidige werk na 20 jaar wel een beetje op uitgekeken.

Machinist|15.08.12|15:23

Dat je 38 bent is echt geen belemmering, toen ik zelf ooit in de opleiding zat waren 5 van de acht machinisten boven de dertig, waarvan twee zelfs 50.

Peter|16.08.12|14:16

Leuk te lezen dat er ‘jonge gasten’ zijn die doen wat ik altijd heb gewild; goederentreinmachinist worden.
Aan het spoor opgegroeid, dus het zit in het bloed.
Waar kan ik mij melden voor een praktijkopleiding midden/oosten van het land?

Leendert Vooijs|05.09.12|18:53

Volgens mij kan je geen Machinist VB worden als je geen 21 bent, hooguit BB. Persoonlijk vind ik een dergelijke opleiding niet slecht. De Verantwoording om een trein te rijden ligt allemaal bij jezelf. Dat de een er nalatiger in is dan de andere… Je moet gewoon zorgen dat je trein altijd Veilig van A naar B rijdt.

Remi van Dijk|17.08.13|15:55

is het mogelijk de opleiding in deeltijd te doen?

Laagvlieger|19.08.13|20:00

Jonge collega’s hardstikke welkom. Ik zit al 15 jaar op de bok en leeftijd zegt mij he-le-maal niets. Wat ik wel als een gemis ervaar, is dat de jonge honden te weinig gelegenheid krijgen om stevig praktijkervaring op te doen in de rangeerdienst.

pttlr@yahoo.co.uk|23.10.13|15:09

In antwoord op Remi (17.08.13 / 15:55): Opleiding in deeltijd kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Ik bedoel: je kunt min of meer álles in deeltijd leren (zoals bijvoorbeeld rijbewijs CE/DE), maar dan moet er wel ergens iemand zijn die zo’n opleiding daarvoor wil organiseren.
Daar komt nog bij dat je hier best veel theorie moet leren en je moet ook veel praktijk doen. Als je dat gaat uitsmeren in de tijd wordt het opleidingsrendement denk ik gauw te laag.

Rense Vero|20.01.14|05:18

Ik ben Rense en werk momenteel al 14 jaar in de bouwsector.
Ik zit er over na te denken om de overstap te maken om bij het goederen vervoer of de Ns te gaan werken.
Graag wil ik wat meer informatie over de opleiding, of deze ook in de avond te volgen is, en bij welke persoon ik direct gelijk mijn vragen kan neerleggen.
U kunt reageren op renskaaijk@hotmail.com of een bericht via facebook

Helanja|12.10.14|22:08

Jochies van 18 die geen rijbewijs hebben. Er zijn jongens van 15 en 16 die in een Formule wagen rijden, geen autorijbewijs, wel een racelicentie. En wat denk je van vrachtwagenchauffeurs… Dus waarom zouden jongens van 18 kgeen trein kunnen besturen? Het is maar wat je leert. Vindt het ieder geval heel stoer!

rickasdnorth|21.10.14|12:40

er zijn bedrijven welke zich schuldig maken aan “misbruik” van personeel, hier bedoel ik mee dat wanneer je gaat solliciteren kijk uit wat je doet en waar je solliciteert, bedrijven die als “uitzendbureau” werken heb je erg veel en behoorlijk veel slechte,lees erover en VRAAG informatie over een bedrijf, als ik een tip mag meegeven; solliciteer bij een bedrijf welke in bezit is van eigen materieel, zij hebben werk en zijn niet afhankelijk van willekeur.ik ben al aardig in de zeik genomen..

Raymon van Heesch|28.06.17|13:50

Op het moment ben ik 31 en heb ik vanaf mijn 25e in de Industriële Automatisering gezeten, wat nog steeds niet echt een succes is (het HBO Hardware Engineers niveau is gewoon te zwaar voor me). Goederentreinen heb ik altijd wel interessant gevonden maar eerlijk gezegd nooit over nagedacht of het iets voor me zou kunnen zijn.

Zelf woon ik tussen Uden en Den Bosch, dus hartje Brabant. Zouden daar misschien ook kansen kunnen liggen? Reageren kan ook op raymonvanheesch@gmail.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.