Zeeland Seaports wil potentieel railgoederenvervoer beter benutten

Zeeland Seaports wil het potentieel van het railgoederenvervoer beter benutten. Dat heeft Dick Gilhuis, commercieel directeur bij Zeeland Seaports, gemeld bij het eerste Spoorcafé in 2012.

Volgens Railcargo heeft Zeeland Seaports per spoor nu een aandeel van circa tien procent. Dit aandeel zou moeten stijgen. Gilhuis ziet daarvoor voldoende kansen, maar denkt dat het spoor te weinig bekendheid heeft bij verladers.

Spoor

Daarom zou het spoor meer aandacht moeten krijgen. Ook wil hij de intensiteit van het spoor in het Zeeuwse havengebied graag vergroten. Die intensiteit is nu nog beperkt. Mogelijkheden liggen vooral bij de ontsluiting naar het achterland en aansluiting op het Europese netwerk.

Dat kan door de aanleg van de nu nog ontbrekende Sloeboog, een nieuw tracé van 8,5 kilometer. Ook de toename in intermodaal transport en de overslagambities van het havenbedrijf passen binnen de plannen om het potentieel van railgoederenvervoer te verbeteren.

Achterland

Overigens heeft niet alleen Zeeland Seaports plannen op het gebied van spoorvervoer. De provincie Zeeland gaat volgens de PZC ook een studie uitvoeren naar het nut en de noodzaak van een goederenspoorlijn van Axel naar Zelzate.

Die goederenspoorlijn zou moeten lopen langs de oostelijke zijde van de Tractaatweg bij Axel. Een nieuw goederenspoor aan de Oostkant van het kanaal Gent-Terneuzen zou voor Zeeland Seaports helpen bij het verbeteren van de achterlandverbindingen.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.