gevaarlijke stoffen, goederentrein, spoor

Hof van Twente wil geen gevaarlijke stoffen over het spoor

Het college van B&W van gemeente Hof van Twente wil geen toename van het aantal vervoerde gevaarlijke stoffen over het spoor. De gemeente vreest dat het welzijn van de burgers in Goor en Delden in gevaar zou kunnen komen.

Daarom verzoekt het college de Tweede Kamer in een brief de besluitvorming hierover op te schorten. De betreffende besluitvorming zou worden vastgelegd in de wet Basisnet (Wet vervoer gevaarlijke stoffen). Dat meldt dagblad De Twentsche Courant Tubantia.

PHS

Volgens het college kan nog niet over het vervoer van gevaarlijke stoffen gepraat worden, als er nog een onderzoek loopt in het kader van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS).

Binnen dit PHS-onderzoek wordt gekeken naar vier tracévarianten voor het goederenvervoer over het traject Zutphen-Hengelo. Medio dit jaar wordt hierbij een keuze gemaakt.

Traject

Momenteel lijkt het een voornemen te zijn om voor het traject Zutphen-Lochem-Goor-Delden-Hengelo (Twentekanaallijn) een risicoplafond vast te stellen voor 1700 ketelwagens met brandbaar gas.

Op het traject Deventer-Almelo (Twentelijn) zouden echter maar 210 ketelwagens rijden door beperkingen op het emplacement in Deventer. Volgens wethouder Ben Eshuis van Hof van Twente zijn er echter genoeg alternatieven voor het vervoer van de gevaarlijke stoffen.

Alternatieven

In de brief wijst het college onder meer op de Rijksweg A1/A35 en het Twentekanaal als alternatieven. Daarnaast zou er ook een boog om Deventer heen te maken zijn. Dit wordt in twee varianten genoemd in het PHS.

Gemeente Hof van Twente tekende al eerder bezwaar aan tegen politieke besluiten. Vorig jaar werd er geprotesteerd tegen de inmiddels aangenomen Wet Schwung. Door het verhogen van de geluidsnorm met 1,5 decibel is goederenvervoer mogelijk gemaakt.

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.