Europarlementariërs roepen EU op Jaar van het Spoor te verlengen

Het Europees Jaar van het Spoor zou ten minste moeten doorlopen tot december 2022 om er echt een succes van te maken. Dat schrijft de voorzitter van Rail Forum Europe, waarin leden van het Europees Parlement verenigd zijn die het spoor een warm hart toedragen. Eerder riepen onder meer al een aantal brancheverenigingen op om de campagne te verlengen.

Het evenement ging eind maart dit jaar van start in Lissabon met virtuele speeches van onder meer de Nederlandse staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. Ook toen al gingen er stemmen op om het Europees Jaar van het Spoor 2021 in ieder geval te laten doorlopen tot april 2022. Doel van het initiatief is het gebruik van de trein Europabreed te stimuleren en lidstaten met elkaar aan tafel te brengen om te praten over betere spoorverbindingen en de modal shift van weg naar spoor.

Coronamaatregelen

“We zien dat er tot nu toe veel obstakels geweest zijn die het benutten van het volledige potentieel van de activiteiten in de weg staan. Dit door de coronamaatregelen”, schrijft de Bulgaarse Europarlementariër Andrey Novakov. “Toen de Europese Unie in de loop van 2020 besloot om 2021 in het teken van de spoorwegen te zetten, kon niemand voorzien dat de pandemie zo lang zou duren, met de aanhoudende effecten die iedereen vandaag de dag kan zien. Terwijl de epidemiologische situatie in veel lidstaten blijft verbeteren en de invoering van vaccinatiecampagnes in Europa verder versnelt, is het helaas duidelijk dat de in de afgelopen maanden geleverde inspanningen om het spoor te promoten sterk zijn getroffen door de pandemie.”

De leden van Rail Forum Europe zeggen zich te realiseren dat situatie zich op dit moment nog niet leent voor het organiseren van welk fysiek dan ook. Zoals dat ook zo was in het afgelopen half jaar. Het Europees Jaar van het spoor is volgens de vereniging een unieke kans om het spoor en zijn sterke punten aan EU-burgers en bedrijven te laten zien. En daarnaast te werken aan een slim, digitaal en duurzaam mobiliteitssysteem dat deze eigenschappen combineert met de reductie van CO2-uitstoot.

Verlengen

“Om optimaal gebruik te maken van de unieke kans en de middelen die door alle supporters van het Jaar van Spoor zijn ingezet nodigen wij u (EU Commissaris van Transport Adina Vălean) uit om de mogelijkheid te overwegen om dit uitstekende initiatief te verlengen tot december 2022 om er een nog groter succes van te maken.”

In april dit jaar schreven CER, EIM en UNIFE – enkele van de belangrijkste brancheverenigingen van de spoorsector in Brussel – al een open brief met deze boodschap, onder meer gericht aan het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie. De brancheorganisaties hadden grootse plannen voor het Jaar van het Spoor en maakten middelen en mensen vrij voor een ‘hele reeks initiatieven’.

Connecting Europe Express

Veel van deze plannen moesten worden gewijzigd, uitgesteld of geannuleerd. Een voorbeeld hiervan is de Connecting Europe Express, een tentoonstellingstrein die in juni zijn reis in Lissabon zou beginnen en vijf weken later in Parijs zou aankomen, met een reeks evenementen gepland in alle hoofdsteden waar de trein stopt. Vanwege de pandemie was organisator CER genoodzaakt om het vertrek van de trein naar september 2021 te verplaatsen.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.