Conducteur met mondkapje controleert reiziger ICE trein

CNV: Conducteurs bezorgd over drukkere treinen en agressief gedrag

Conducteurs en machinisten zijn bezorgd over agressief gedrag van reizigers en de slechte naleving van de coronamaatregelen in de trein. Dat is de uitkomst van een peiling onder 112 conducteurs, machinisten en servicemedewerkers van NS door vakbond CNV. Uit de peiling komt verder naar voren dat medewerkers incidenten vaak niet (meer) melden. NS roept op om dat juist wel te doen. “Alleen dan kunnen we passende maatregelen nemen.”

Vooral het niet naleven van de mondkapjesplicht zorgt voor spanningen, zegt onderhandelaar Ike Wiersinga van CNV Vakmensen. “NS-medewerkers voelen zich soms net een kleuterjuf. Ze maken geregeld zeer vervelende situaties mee, waarin reizigers verbaal behoorlijk agressief kunnen worden.” De NS-medewerkers merken dat de lontjes korter worden, ook tussen reizigers onderling. In de peiling zegt 37 procent regelmatig te merken dat er tussen reizigers discussies of spanningen zijn over de coronaregels. Het gaat dan niet alleen om het wel of niet dragen van een mondkapje, maar ook om discussies over afstand houden.

Afstand houden

Ruim 70 procent van de NS-medewerkers zegt dat reizigers er lang niet altijd begrip voor hebben dat het in de trein in de praktijk onmogelijk is om 1,5 meter afstand van elkaar te houden. Wiersinga: “Het komt regelmatig voor dat mensen niet naast elkaar willen zitten en dan vinden dat ze recht hebben om eerste klas te reizen, waar meer lege plaatsen zijn.”

Ook bij NS herkennen ze door CNV geconstateerde ontwikkelingen. “Het aantal meldingen daalt al jaren. Ook in 2020 was er sprake van een daling, maar op basis van het aantal reizigers dat veel lager lag, zou je ook een sterkere daling van incidenten verwachten”, zegt woordvoerder Leonie Bosselaar.

‘Als ik reizigers aanspreek reageren reizigers nogal eens dat ze zelf wel uitmaken of ze afstand houden of een mondkapje dragen’, is een van de reacties die conducteurs krijgen. ‘Voornamelijk mensen die de discussie aan willen gaan over het nut van de regels. Dit leidt soms tot woede en onbegrip.’

Conducteurs melden ook pittige discussies te moeten voeren met mensen die wel gebruikmaken van een medische verklaring, maar dan geen gelaatscherm dragen. Reacties als: ‘Waar ik me mee bemoei… Mensen die door me heen willen lopen en net doen of ze me niet horen’. Schelden en intimiderend gedrag, worden ook gemeld in de peiling van CNV.

Toenemende drukte

De toenemende drukte in treinen baart de NS-medewerkers zorgen. Ruim 54 procent maakt zich (grote) zorgen over risico’s op besmetting als ze door volle treinen moeten lopen, dichtbij reizigers moeten komen voor de kaartcontrole of op overvolle balkons de deuren moeten openen en sluiten.

Uit de peiling komt ook naar voren dat NS-medewerkers vervelende of agressieve situaties vaak niet (meer) melden. Slechts 27 procent zegt bij NS melding te hebben gemaakt van agressief gedrag. “Dat is opvallend, want uit de peiling blijkt dat er veel meer incidenten zijn. Die worden dus niet gemeld en blijven onder de radar. Dat is niet goed. We roepen iedereen op om incidenten te blijven melden”, zegt Wiersinga.

Ook Bosselaar benadrukt het belang om alle incidenten te melden, ook de kleinere. “Mishandeling wordt wel gemeld, maar alle meldingen zijn belangrijk. Op die manier kunnen we er achter komen of op bepaalde trajecten of tijdstippen de overlast of drukte groter is en daar gericht maatregelen op nemen.” Daarbij valt te denken aan camerabewaking, inzet van extra veiligheidspersoneel en langere treinen.

Zorgelijk

“Het is zorgelijk dat 60 procent aangeeft dat de sociale veiligheid van de medewerkers in deze coronatijd onvoldoende is gewaarborgd. NS doet weliswaar al heel veel, maar het is kennelijk nog niet genoeg. De medewerkers verwachten meer. Denk bijvoorbeeld aan het creëren van veilige plekken voor treinpersoneel, betere handhaving, voldoende materieel, grondige schoonmaak en goede ventilatie.”

Op de vraag of er iets te doen is aan de toenemende agressie of onveiligheid die NS-medewerkers ervaren, laat Bosselaar weten dat NS actief handvatten aanreikt om het werk zo goed en veilig mogelijk te doen. Machinisten die langs de buitenkant hun cabine binnen kunnen gaan. Conducteurs die omroepen vanuit de cabine als het balkon te druk bevolkt is. Maar de vervoerder roept vooral reizigers op om de treinwijzer te gebruiken voor het vermijden van drukte en volle treinen aan zich voorbij te laten gaan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.