Zelfrijdende trein Betuweroute, bron: ProRail

‘Veel aandacht voor automatisering spoor in 2019’

Gebalanceerd automatiseren is een sleutel tot succes voor de spoorsector. Ook in 2019 zal hier veel aandacht naar uitgaan, schrijft ERTMS-expert Michiel Veltman van Ricardo Rail in zijn column.

COLUMN – Automatiseren klinkt voor mij als een groeimodel voor alles. In mijn optiek is het zo dat automatiseren een sleutel is tot succes. Automatiseren is het herhalen van dezelfde handeling of handelingen. De kunst is niet zomaar te herhalen, maar zo efficiënt mogelijk herhalen. Autorijden is een mooi voorbeeld. Herken je dat, dat je een heel stuk hebt gereden zonder daar echt bewust van te zijn? En toch veilig? Je reed immers in de ‘automaat’. Iemand die net zijn rijbewijs heeft gehaald, zal dat niet snel zeggen. Kennelijk ontwikkelt hij of zij een soort van vaardigheid waardoor het rijden ‘als vanzelf’ gaat.

Parallellen

Ik sport graag en zie daarin parallellen. Het aardige is dat in de sport juist het tegenovergestelde van automatiseren bejubeld wordt. Altijd hetzelfde rondje lopen met dezelfde snelheid, en ook nog om zeven uur ’s avonds voelt als straf maar betekent ook dat je daar onbewust ontzettend goed in wordt. Je loopt dan heel efficiënt, waarbij je weinig energie verbrand. Maar alleen voor dat ene rondje dan.

Door juist bewust afwisselende routes te lopen met variërende tempo’s zet dat het lichaam continue aan tot aanpassing. Ademhaling en loopsnelheid zijn minstens zo belangrijk en moeten getraind worden. Maar deze moeten vervolgens juist wél onbewust dus automatisch gaan. Het moet in balans zijn. Mijn stelling, gebalanceerd automatiseren is een sleutel tot succes.

Proeven

Wat wíj kunnen, kunnen we ook de techniek laten doen. Vorig jaar was weer zo’n jaar. Waar voorgaande jaren veel over werd gesproken, is in 2018 in de praktijk gebracht. Bijvoorbeeld de aankondiging precies een jaar geleden op SpoorPro. Er stond namelijk ‘ProRail wil eerste proef met zelfrijdende trein in 2018’.

Vervolgens is in mei van het vorige jaar aangekondigd dat twee afzonderlijke proeven met automatisch rijdende treinen gedaan gaan worden. Namelijk één op de Betuweroute en één tussen Groningen en Zuidhoorn. En op beide trajecten wordt dan GoA2 gereden waarbij het succes aangetoond wordt in termen van energiegebruik én reizigerscomfort. Bovendien opent dat meer mogelijkheden om treinen dichter op elkaar te laten rijden, is het idee. Vorige maand is gemeld dat de test op de Betuweroute succesvol is en daarmee staat voor de aftrap voor automatisch rijden op het spoor.

Rangeren

En het automatiseren van rangeerbewegingen? Is dat mogelijk? Je zou zeggen dat dat al gebeurt. Bijvoorbeeld het ‘heuvelen’ in Kijfhoek. Maar rangeren is breder dan dat. Het rangeerproces zoals dat binnen vrijgave rangeergebieden gebeurt, is een vrijgave voor allerlei bewegingen. Natuurlijk zijn er procedures, maar veel hangt af van persoonlijke oplettendheid.

En hoe oplettend ben je als het gaat om een geduwde combinatie? Waar staat de man of vrouw met de bediening en wat is het zicht? Het is niet mijn illusie te denken dat de techniek alles overneemt. Het spel zo spelen dat continue gezocht wordt naar de optimale balans tussen mens en techniek is volgens mij de uitdaging.

ERTMS

Ik heb het nog niet genoemd, maar ERTMS heeft naar mijn mening een katalyserende rol voor deze mooie ontwikkelingen. Dit jaar zal ERTMS naar verwachting een stevige sprong maken. En ook zal er meer aandacht komen voor diverse ontwikkelingen zoals ATO, rangeerprocessen en meer dingen die ons helpen.

Wat ik ook zie is dat ERTMS steeds meer als lichtend voorbeeld gezien wordt op andere continenten. En dat de vonk overslaat naar andere branches zoals wegverkeer. Of juist van andere branches is overgeslagen naar het spoor. Hoe dan ook, laat het voor elkaar een mooie katalysator zijn en dat weg en spoor nog meer naast elkaar groeien.

Automatiseren biedt veel mogelijkheden waar we lekker over kunnen wegdromen om deze als branche vervolgens te gaan verwezenlijken. Dit is een mooi begin van 2019.

Onderwerpen: ,

Auteur: Michiel Veltman

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.