Machinisten, diploma-uitreiking, Scheepvaart en Transport College

‘Hartverwarmende reacties van afgestudeerde machinisten’

COLUMN – De diplomering van de 37 afgestudeerden machinisten bij het Scheepvaart en Transport College (STC) is een goede zaak voor de carrières van de jongeren, voor de veiligheid op ’t spoor en voor hun werkgevers. De anekdotes van de leraren en de stralende gezichten van de jonge machinisten waren hartverwarmend. Dat zegt directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer die net als SpoorPro.nl de uitreiking bijwoonde.

Lees hieronder zijn column.

De diploma-uitreiking is het resultaat van de visie van het STC en de prille samenwerking van spoorvervoersbedrijven. Wat mij betreft begon het verhaal in 2007. Vier goederenvervoersbedrijven werkten reeds samen in de Belangen Groep Railvervoer (BRG) en een tiental andere vervoerders overwogen zich apart te organiseren. Ze besloten uiteindelijk om hun belangen voorzichtig te bundelen in een nieuwe KNV sectorvereniging en kozen de opleiding van machinisten als eerste onderwerp om samen aan te werken.

Samenwerking

We zijn nu zes jaar verder. De ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Infrastructuur en Milieu hebben van harte meegewerkt. Samen zijn we erg blij met het resultaat, waar alle betrokkenen beter van worden. En toch komt zo’n samenwerking niet gemakkelijk tot stand. De elkaar beconcurrerende bedrijven moeten er namelijk uit vrije wil voor kiezen om op bepaalde onderwerpen elkaar niet te beconcurreren.

Ook in andere sectoren zie je dan al gauw dat het gaat over arbeidsvoorwaarden, opleidingen en veiligheid. Bij dit soort samenwerking is het ook uitkijken geblazen, want wanneer concurrenten aan één tafel samen zitten, ligt het gevaar van concurrentieverstoring en kartelvorming op de loer.

Ketenregie

In de sector spoorgoederenvervoer wordt nu hard nagedacht en gewerkt aan ketenregie. Met meer samenwerking tussen vervoerders, terminals en inframanagers wordt het mogelijk om de schaarse capaciteit van het spoor beter te benutten. Gaat het ook hier lukken om alle betrokken partijen te laten meedoen? En welke ruimte biedt de (Europese) regelgeving voor een dergelijke vorm van samenwerking?

Het succes van de 37 stralende mbo-machinisten inspireert en motiveert.

Ad Toet, KNV

Ad Toet, directeur KNV Spoorgoederenvervoer

Lees ook:

Spoorsector tevreden over kwaliteit afgestudeerde machinisten


U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.